سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

259 هزار و 694 هكتار از گستره چابهار را شنزار و بیایان تشكیل می دهد

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: 259 هزار و 694 هكتار شنزار و بیابان در این شهرستان بندری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ، 'عبدالغنی رئیسی' روز یكشنبه همزمان با روز جهانی بیابانزدایی (17 ژوئن) افزود: عدم پوشش گیاهی مناسب و شرایط اقلیمی خاص منطقه، به هنگام جاری شدن سیلاب ها، زمین های این خطه را به شدت دچار فرسایش می كند.

وی افزود: محدودیت هایی از قبیل بافت سنگین خاك، نفوذناپذیری كم، پایین بودن سطح سفره های آب زیرزمینی، كمبود پوشش گیاهان مرتعی در سطح خاك، قرارداشتن در مسیر وزش مداوم بادهای شدید و خشكسالی های مداوم باعث شده منطقه 'وشنام' واقع در این شهرستان به عنوان یكی از كانونهای بحران فرسایش مطرح شود.

رئیسی گفت: هم اكنون دو كانون بحران فرسایش بادی در وسعت سه هزار و 700 هكتار در مناطق 'طیس كوپان' و 'پارك وشنام كچر' در شهرستان چابهار شناسایی شده است.

وی افزود: به منظور توسعه پوشش گیاهی، كاهش اثرات فرسایش بادی، حفاظت خاك از طریق استقرار پوشش گیاهان جنگلی و بومی در منطقه 'وشنام' واقع در 30 كیلومتری شمال شهر چابهار كار نهالكاری درگستره ای به وسعت 330 هكتار در مجاورت 9 روستا با جمعیتی افزون بر سه هزار نفر در قالب 550 خانوار اجرا شده است.

وی گفت: در اجرای این طرح؛ گیاهانی شامل چش، كهور محلی، كنار معمولی و پیوندی، گز، كنوكارپوس، شیشه شور، آكاسیا، سنگال، كهیرو استبرق با مشاركت بهره برداران غرس شده است.

رئیسی، استقرار پوشش گیاهی، كاهش اثرات مخرب فرسایش بادی، حفاظت از ذخایر ژنتیكی جنگلی و بومی، كمك به حفظ تعادل اكوسیستم طبیعی، توسعه فرهنگ حفاظت از جنگل ها و مراتع و جلب مشاركت مردم در طرح های منابع طبیعی را از اهداف اجرای طرح نهال كاری در منطقه وشنام ذكر كرد.

وی همچنین گفت: از سال 1368 در مناطق ده گندر، دمپك و ریمدان از توابع شهرستان چابهار به صورت مكانیكی و بیولوژیكی كار نهال كاری و بذرپاشی انجام شده است و ادامه دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار گفت: ایجاد بند 'پارك' واقع در منطقه وشنام به طول 10 هزارو 970 متر با حجم مخزن 12 میلیون مترمكعب و به تبع آن پوشش جنگلی ایجادشده به وسعت شش هزار و 850 هكتار از پروژه های شاخص منابع طبیعی چابهار است.

رئیسی گفت: كنوانسیون بیابانزدایی سازمان ملل متحد، شعار 'جنگلها احیاكننده خشكی ها' را به عنوان شعار امسال روز جهانی بیابانزدایی اعلام كرده است.

كنوانسیون بیابانزدایی سازمان ملل متحد (UNCCD) باهدف حساس كردن عموم مردم و سیاست گذاران نسبت به افزایش خطرات ناشی از بیابان زایی، تخریب اراضی و خشكسالی در سراسر جهان، در نشستی در هفدهم ژوئن سال 1995 این روز را به عنوان روز جهانی بیابان زدایی نام گذاری كرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.