سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با راه‌اندازی مخازن ذخیره و نصب SPM جدید؛

بهرگان به قطب صادرات نفت خام تبدیل می‌شود

مجری پروژه‌های تاسیسات خشکی و دریایی منطقه بهرگان گفت: با راه‌اندازی 3 میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی جدید در این منطقه و نصب گوی شناور (SPM) جدید، بهرگان به يكي از مهمترين قطب‌هاي صادرات نفت خام ایران در خلیج فارس تبدیل می‌شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس حمیدرضا کریمی با اعلام این خبر افزود: تاکنون نفت خام تولیدی از میادین دریایی بهرگانسر و هندیجان پس از فراورش در مخازن ذخیره‌سازی منطقه بهرگان ذخيره و از طريق گوي شناور موجود و يا انتقال به جزيره خارگ از مسير گوره صادر مي گرديد. اما براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام سنگين میدان آزادگان هم به شركت نفت فلات قاره ايران محول شده است.

کریمی گفت: توسعه مخازن ذخیره‌سازی منطقه عملیاتی بهرگان که از دو سال قبل در شرکت نفت فلات قاره ایران در دست انجام است، افزایش 3 میلیون بشکه‌ای ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این منطقه را به دنبال خواهد داشت.

وی در تشریح جزییات این برنامه خاطرنشان ساخت: ساخت 2 مخزن ذخیره نفت هر یک به ظرفیت یک میلیون بشکه و دو مخزن 500 هزار بشکه‌ای که در مجموع ظرفیت 3 میلیون بشکه را ایجاد می‌کند به همراه سيستم لوله كشي و كنترل بارگيري و تخليه، سيستم منيفولد و تجهيزات اعلام و اطفاء حريق در منطقه بهرگان برنامه‌ریزی شده است.

کریمی گفت: با تلاش مستمر و شبانه روزي مديريت، كارشناسان دفتر مركزي و نظارت مقيم مديريت مهندسي و ساختمان شرکت نفت فلات قاره ایران و با بهره گيري از توان پيمانكاران داخلي، یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای در ارديبهشت ماه تكميل و تحويل منطقه بهرگان گرديد و دو مخزن پانصد هزار بشکه‌ای دیگر نیز تا پایان نیمه نخست امسال وارد مدار خواهد شد.

مجری پروژه‌های تاسیسات خشکی و دریایی منطقه بهرگان افزود: در حال حاضر فعالیت‌های مکانیکال ساخت دو مخزن پانصد هزار بشکه‌ای به اتمام رسيده و عملیات هيدروتست و رنگ‌آمیزی آنها نیز در حال اجراست که امیدواریم تا پایان تابستان آماده بهره‌برداری نهایی باشند.

به گفته وی دومین مخزن یک میلیون بشکه‌ای نیز تا اوایل سال آینده وارد مرحله بهره‌برداری می‌شود.

کریمی در ادامه با اعلام اینکه تمام مراحل ساخت و راه اندازي مخازن و تاسيسات جانبي مرتبط با استفاده از توان و تخصص كارشناسان و پيمانكاران ایرانی انجام شده است، تصریح کرد: این مخازن با رعایت بالاترین سطح استانداردهای رایج در صنایع نفت جهان ساخته شده و در ساخت آن از باكيفيت ترين مواد و مصالح روز دنيا استفاده شده است.

کریمی گفت: در محل ساخت این مجموعه مخازن حجمی افزون بر 300 هزار متر‌مکعب خاکبرداری و بستر سازي انجام شده و در هر مخزن يك ميليون بشكه اي با وزن بيش از 3 هزار تن، افزون بر70 کیلومتر عمليات جوشكاري بر روي ورقهاي فولادي به ضخامت 6 تا 40 ميليمتر انجام شده است.

وی یادآور شد: در طراحي سيستم منيفولد جديد مخازن در دست احداث، كليه تمهيدات لازم جهت يكپارچه سازي سيستم بارگيري و تخليه مخازن موجود و در دست احداث در نظر گرفته شده است و پس از تكميل چند راهه جديد، امكان يكپارچه سازي مخازن جديد و قديم و همچنين دريافت، ذخيره سازي و صادرات همزمان نفت ميادين دريايي بهرگان و آزادگان فراهم مي گردد.

به گفته وی با تکمیل ساخت و راه‌اندازی تلمبه‌خانه و گوی شناور جدید كه توسط ساير همكاران مديريت مهندسي و ساختمان شركت نفت فلات قاره ايران در حال پيگيري است، امكان صادرات نفت بهرگان و آزادگان از طريق پهلوگیری بزرگترين کشتی‌های نفت‌کش دنيا به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد.

وی در پایان همکاری و تعامل تیم‌های مختلف از جمله مديريت مهندسي و ساختمان، بازرسی فنی و حفاظت فني، پيمانكاران اجرايي و سایر عوامل درگير در پروژه‌ها را از دلایل شتاب مطلوب این طرح اعلام کرد و گفت: در مراحل نهايي اتمام عمليات ساخت و تحويل مخزن يك ميليون بشكه‌اي، تمامي عوامل در قالب 3 شیفت کاری در ساخت این مخازن مشغول به کار بودند و روند اجرای این طرح به گونه‌ای است که از سوی کارشناسان عالی رتبه شرکت ملی نفت ایران به عنوان الگویی عملی از سرعت توام با کیفیت طرح‌های مشابه یاد شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.