سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

10 نکته برای عکاسی بهتر با دوربین موبایل

برای گرفتن یک عکس خوب همیشه به دوربین های حرفه ای عکاسی نیاز نیست بلکه آگاهی از تنظیمات دوربین و مهارت عکاسی در این میان مهمترین نقش را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، با پیشرفت سریع تلفن های همراه و دوربین آنها، امروزه مردم بیش از همیشه به عکاسی و آپلود تصاویر خود بر روی شبکه های اجتماعی مشغول هستند؛ اما با وجود رشد سریع امکانات عکاسی در گوشی های هوشمند همچنان کیفیت تصاویری که بر روی اینترنت بارگذاری می شود، چندان مناسب نیست.

در ادامه این مطلب ما روش های ساده ای را به شما معرفی می کنیم که به کمک آن می توانید لحظات زیباتری را با گوشی های همراه خود ثبت نمایید.

 
فلش دوربین را خاموش کنید

فلش تلفن های همراه واقعاً فلش نیستند، بلکه LED های فوق العاده پر نوری هستند که در بسیاری از موارد بی موقع روشن شده و عکس شما را خراب می کنند. فلش ها همیشه تأخیر داشته و باعث ایجاد لکه های رنگی در چشمان می شوند و چهره افراد را نامناسب جلوه می دهند بنابراین توجه داشته باشید که فقط در محیط های کم نور از فلش استفاده نموده و در طول روز آن را خاموش کنید. هنگامی که از کافی بودن نور محیط اطمینان ندارید بهتر است یک عکس با نور فلش و یک عکس با فلش خاموش گرفته شود.

 
زوم دیجیتال ممنوع

زوم دیجیتال دقیقاً کار Crap در نرم افزارهای ویرایش تصویر را انجام داده و با حذف اطلاعات تصویر، کیفیت آن را به شدت پایین آورده و شات را خراب می کند. تا حد امکان بهتر است که از زوم دیجیتال استفاده نکرده و سعی کنید بیشتر به سوژه عکاسی خود نزدیک شوید.

 
لنز دوربین را تمیز کنید

اگر همین الآن به لنز دوربین گوشی همراه خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که مقدار زیادی گرد و غبار و چربی روی عدسی آن وجود دارد که معمولاً هنگام گرفتن عکس به آن توجه نمی شود و باعث کدر شدن تصویر می گردد. به خاطر داشته باشید که همیشه قبل از استفاده از دوربین لنز آن را به طور کامل تمیز کنید تا عکس های شفاف تری داشته باشید.


Resolution را بالا ببرید

یکی از تنظیمات دوربین گوشی های همراه، کیفیت تصویر یا Resolution است که با تغییر آن می توانید حجم عکس موردنظرتان را تعیین کنید. برای مثال اگر می خواهید تصویرتان را از طریق M.M.S ارسال کرده و یا با سرعت بیشتری آن را ذخیره کنید، باید Resolution عکس های خود را تا حد امکان پایین بیاورید اما اگر با کمبود حافظه روبرو نیستید و قصد ارسال تصویر را نیز ندارید، تنظیمات دوربین را بر روی بالاترین سطح کیفیت تصویر قرار دهید.


از اپلیکیشن های عکاسی استفاده کنید

امروزه نرم افزارهای زیادی برای گوشی های دارای سیستم عامل آندروید، iOS و سایر پلت فرم ها وجود دارند که تنظیمات بهتری را برای نور و رنگ تصویر و زاویه عکس برداری فراهم کرده و با اضافه کردن فیلترهای هنری و تایمر درونی بهترین کیفیت عکس را به دست شما می دهند. Shot control، Camera bag، After focus و Sensor camera از جمله این نرم افزارها هستند که امکان بریدن، چرخاندن، اصلاح و بهبود تصاویر در گوشی های همراه را میسر می سازند.

 به تراز سفیدی تصویر دقت کنید

دوربین گوشی های هوشمند، همیشه هوشمندانه عمل نمی کنند و در مواقعی که نور محیط کافی نباشد در تشخیص White balance تصویر دچار اشتباه شده و یک لایه آبی یا زرد رنگ بر روی کل عکس شما می اندازند. اگرچه این اتفاق همیشه رخ نمی دهد اما بهتر است پس از باز کردن درب دوربین حدود 5 ثانیه به لنز آن فرصت دهید تا خود را با نور محیط انطباق داده و یا تراز سفیدی را به صورت دستی تنظیم نمایید. برای این کار گزینه هایی مانند نور سیمابی Incandescent، هوای ابری Cloudy و نور روز Daylight در تنظیمات دوربین وجود دارد.


نور به لنز دوربین تابیده نشود

وجود نور طبیعی کمک شایانی به عکس برداری می کند اما توجه داشته باشید که سوژه شما باید در بهترین نقطه تابش نور بوده و نور به لنز دوربین تابیده نشود. بهترین حالت عکس برداری این است که نور مستقیماً از پشت دوربین به سوژه تابیده شده و در طول روز برای حذف سایه های اضافی نیز می توانید از فلش دوربین استفاده کنید.

 
راهکارهایی برای جلوگیری از لرزش دست

حتماً برای شما هم پیش آمده که به علت لرزش دست یا وزش باد عکسی که گرفته اید تار شده باشد. برای حل این مشکل نیازی به خرید سه پایه نیست و با تنظیم گزینه Stable Shot و تکیه به یک شیء محکم در هنگام عکاسی می توانید تصاویر واضحی را عکس برداری کنید. Stable shot با تنظیم میزان حساسیت و تا هنگامی که دست شما برای یک مدت کوتاه ثابت نشود، اقدام به گرفتن عکس نمی کند.

 
به زمان پاسخ توجه کنید

همیشه از فشردن دکمه گرفتن عکس تا ثبت آن چند ثانیه فاصله وجود دارد که همین مدت زمان کوتاه می تواند عکس شما را بسیار واضح تا خیلی تار نماید. با تمرین و گرفتن چند عکس نمونه می توانید این فاصله زمانی را بدست آورده و آن را در عکس های خود به کار ببرید.

 
عکس برداری رایگان است

گرفتن عکس با دوربین های موبایل هیچ هزینه ای برای شما ندارد و هرگاه که احساس کردید ترکیب بندی تصویر جالب نیست، می توانید دوباره و چندباره از آن عکس برداری کنید. شما می توانید زاویه های مختلف با میزان نور و سایه های متفاوت را امتحان کنید و آنقدر عکس بگیرید تا شات مورد نظرتان ثبت شود. همچنین عکس گرفتن با دوربین موبایل این امکان را به شما می دهد که لحظات را به صورت کاملاً طبیعی ثبت کنید چرا که دوربین موبایل قابل استتار بوده و بسیاری از مردم تصور می کنند شما در حال پیامک زدن یا کار کردن با موبایل خود هستید./ع
گزارش از سپيده خورشاهيان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.