سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین/

اعتبارات ملی کشاورزی در استان 4 برابر می شود

اعتبار اصلاح سيستم ابياري نوين در مزارع و باغات استان قزوين به دو نيم برابر افزايش يافت .

محمدرضا صفري رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان قزوين در کفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران   قزوین، اعتبار سال نود سيستم ابياري نويناين سازمان راچهارده ميليارد تومان ذکرکرد و گفت : اين ميزان امسالبه سي و پنج ميليارد تومان افزايش يافته است .
هشتادو پنج درصد هزينه ها دربخش آبيارينوينرادولت تامين ميکند وبه همينعلت کشاورزان ازان استقبال خوبي مي کنند .

صفري ميگويد : ازابتداي اجراي سيستم ابياري نوين (از سال هشتادو شش ) تا پارسال بيست و چهار هزار هکتار از اراضي و باغاتاستان قزوين به اين سيستم مجهر شدند .

امسال هم حدود ده هزارهکتار ازاراضي و باغات استان قزوين تحت پوشش ابياري نوين قرار ميگيرد .

بکارگيري کود و سم همراه با آبياري، جلوگيري از رشد بي رويه علف هاي هرز، کاهش آفات و امراض، امکان پذير شدن آبياري در اراضي شيبدار، جلوگيري از فرسايش بي رويه خاک،برداشت اسانتر محصولات کشاورزي و افزايش کمي و کيفي محصولات ازجمله مزاياي آبياري سيستم نويناست .

در مجموع براي هرهکتار ازاراضي و باغات بطور متوسط چهل و چهار ميليون ريال تسهيلات پرداخت ميشود که پنجاه درصد ان بصورت بلاعوض و پنجاه درصد ان تسهيلات کم بهره با دريافت سود پنج الي شش درصد است 0

رئيس سازمان جهادکشاورزي استان قزوين با اشاره به راههاي ديگر براي جلوگيري از هدررفت اب کشاواورزي در استان مي افزايد : تا سالهشتادو شش ميزان انتقال آبکشاورزياز طريق لوله و کانال پانصدو بيست کيلومتر بود که در حال حاضر سه هزار کيلومتر انتقال آب با لوله و کانال صورتميگيرد واجراي اين طرح تاپانزده هزار کيلومترديگر پيش بيني شده است .
بگفته صفري براي جلوگيري از هدررفت ابپارسال هفتادرشته قنات هم مرمت و بازسازي شد.

با اجراي اين طرحها هم ، بيش از بيست درصد در هدررفت اب جلوگيري شد .

باتوجه به كمبود نزولات آسماني دركشور ، مشخص نبودن زمان ومكان بارشها، بروز خشكسالي‌هايپي درپي در بيست سال اخير،اجرايسيستم نوين آبياري و روشهاي ديگر ، براي جلوگيري از هدر رفت اب ضروري است .

استان قزوين داراي چهارصد و هشتادهزار هکتار اراضي کشاورزي و باغي است که سالانه بيش ازسهميليون و چهارصد هزار تن محصولات زراعي و باغي در آن توليد مي شود.

سيستم ابياري نوين به دو صورت باراني و قطره اي است که درروش باراني بين هفتاد تا هشتاد درصد و در روش قطره اي بين نود تا نودو پنج درصد در مصرف اب صرف جويي ميشود/س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.