سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

81 درصد مردان مبتلا به عقیمی، سیگاری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: 81 درصد مردان مبتلا به عقیمی سیگاری هستند و یا سابقه مصرف سیگار را قبلا داشته اند.

رضا سعیدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: مدارک علمی قوی وجود دارد که سیگار یک عامل خطر موثر در ایجاد عقیمی مردان می باشد وسیگاری ها در مقایسه با افراد غیر سیگاری یک و نیم برابر بیشتر به اختلالات نعوظ مبتلا می شوند.

وی اضافه کرد: بر اساس همین مدارک علمی قوی، سیگار می تواند در افراد استفاده کننده منجر به کاهش تعداد اسپرم،افزایش اسپرم های با ظاهر غیر نرمال و کاهش کیفیت اسپرم شود.

سعیدی با اشاره به میزان باروری عنوان کرد: مردان سیگاری با تاخیر صاحب فرزند می گردند و میزان باروری کاهش یافته، دارند.

وی تصریح کرد: نیکوتین به عنوان یک عامل دارویی علاوه بر ایجاد اعتیاد می تواند منجر به تغییرات خلق شود چرا که نیکوتین یک عامل ایجاد سرخوشی است و علایم محرومیت آن شامل تحریک پذیری، کاهش تمرکز، اختلالات شناختی، اضطراب و افزایش وزن می باشد.

رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی اذعان کرد: فرایند فارماکولوژیک و رفتاری اعتیاد به سیگار مانند سایر مواد اعتیاد آور همچون هرویین و کوکایین می باشد و عوامل محیطی و فشار های اجتماعی در شروع استعمال دخانیات، الگوی مصرف، ترک و مصرف مجدد آن نقش مهمی دارند.

سعیدی ادامه داد: مشکل اعتیاد به سیگار و نیکوتین کاملا جدی است چرا که علایم وابستگی می تواند به سرعت و حتی در بعضی موارد در عرض چند روز یا چند هفته و حتی با حداقل مصرف ایجاد شود. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.