سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سازمان بورس خبر داد:

انتشار گواهی ارزی صادراتی درانتظار اظهار نظر بانک مرکزی

بازار سرمایه برای ورود نقدینگی بیشتر، نیازمند تنوع ابزارهای معاملاتی است و انتشار گواهی ارزی صادراتی به عنوان یک ابزار جدید، تنوع بیشتری به ابزارهای موجود در بازار مي دهد.

سید علی حسینی معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فراهم شدن امکانات لازم برای انتشار گواهی ارزی صادراتی در بازار سرمایه اظهار داشت: ورود این گواهی های ارزی صادراتی ، امکان معامله ارز را به صورت غیر مستقیم در بازار سرمایه فراهم می کند.

وی با بیان اینکه گواهی ارزی صادراتی جایگزین معاملات آتی ارز خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به تصمیمات گرفته شده ، راه اندازی معاملات آتی ارز در بازار سرمایه منتفی است و گواهی ارزی جایگزین آن خواهد شد.

در خصوص اعلام نظر بانک مرکزی برای انتشار گواهی ارزی صادراتی تصریح کرد: انتشار گواهی ارزی صادراتی مستلزم اظهار نظر بانک مرکزی است.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس با بیان اینکه این سازمان آمادگی کامل برای ورود این ابزار جدید به بازار سرمایه را دارد، يادآور شد: از نظر ساختارها و روش های انجام معامله، تمام مقدمات در سازمان بورس فراهم شده است و از این نظر ، منعی در بازار وجود ندارد.

حسینی درباره تاثیر ورود گواهی ارزی صادراتی به بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه برای ورود نقدینگی بیشتر، نیازمند تنوع ابزارهای معاملاتی است و انتشار گواهی ارزی صادراتی می تواند به عنوان یک ابزار جدید، تنوع بیشتری به ابزارهای موجود در بازار بدهد.

وی با اشاره به اینکه برخی سرمایه گذاران در سال گذشته به بازار ارز برای کسب سود رفتند، گفت: انتشار گواهی ارزی صادراتی می تواند این دست از سرمایه گذاران را به بازار سرمایه بیاورد و ورود اين ابزار به بازار سرمايه سبب رفع التهاب و تعديل و شفافيت قيمت ها در بازار مي شود.

معاون سازمان بورس تاثیر انتشار گواهی ارزی صادراتی بر رفع التهاب از بازار ارز را مد نظر قرار داد و افزود: ورود این ابزار به بازار سرمایه می تواند موجب تعدیل و شفافیت در بازار ارز شود.

حسینی با اشاره به اینکه معامله این گواهی ها در بازار سیگنال های خوبی را به سرمایه گذاران برای تصمیم گیری جهت ورود به این بازار می دهد، اظهار داشت: بنابراین افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار ارز را دارند می توانند منبعی برای کشف قیمت ارز داشته باشند .

معاون سازمان بورس با بیان اینکه ورود این ابزار به بازار به نفع تولید کنندگان و وارد کنندگان است، اظهار داشت: از سوی دیگر شرکت ها می توانند با مطالعه قیمت ها در بازار سرمایه، ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با مناسب خواندن این سازوکار برای برقراری تعادل در بازار ارز گفت: البته برای شروع باید مراقبت های لازم صورت گیرد تا سرمایه گذاران گمراه نشوند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.