سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتابک محله ای فراموش شده در منطقه 15 پایتخت؛

لطفا با برنامه کلنگ بزنید!

چهل سال است که ما اینجا زندگی می کنیم،‌من راضی هستم بروم شهرستان زندگی کنم اما اینجا زندگی نکنم، محله ما امنیت ندارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محله ما امنیت ندارد پر از معتاد است ؛ اینها تنها گوشه ای از درد و دل های شهروندانی است که در همسایگی ما در تهران زندگی می کنند.

 تهران از بزرگترین شهرهای ایران است که بیش از 10 میلیون نفر جمعیت و بیش از 4 میلیون هکتار بافت شهری که 80 درصد آن جز بافت های فرسوده است که خیلی از مناطق شهر از جمله محله اتابک را با مشکلاتی مواجه کرده است.
چند سال پیش بود که مسئولان شهری تهران به این منطقه رفتند و با کلی مراسم کلنگی زدند که کاش هیچ گاه نمی زدند، رفتند تا آبادانی کنند اما ارمغان قدمهایشان ویرانی داشت نه آبادانی.
وقتی پای درد و دل مردم این منطقه نشستیم این گونه می گفتند: شهرداری خونه های اهالی را گرفته و خراب کرده و به برخی آنها قول داده تا آپارتمان بدهد و برخی دیگر نیز وقتی با خانه های خرابشان مواجه شدند از محله رفته بودند.
خانه های که سقف هایی پوشالی داشت و تا چند ماه دیگر ساکنان آن به راحتی می توانستند شبها کهکشانها و ستاره ها را رصد کنند تا خوابشان ببرد.
ساختمانهایی که در حالت بلاتکلیفی قرار داشتند و بعد از تخریب نیمه های باقی مانده آنان باقی مانده بود و چندتنی را آسیب دیده کرده بود.
نامه نگارهایی به شهرداری شده بود اما دریغ از یک پاسخ چرا که شهردارها زود می آمدند و زود می رفتند و کسی به این منطقه فراموش شده توجهی نداشت.
همیشه بر این باوریم که آبادانی بهتر از تخریب و نابودی است اما گویا مسئولان شهری منطقه دست به ویرانی بهتری نسبت به آبادانی داشتند چون با بیل های مکانیکی به جان کوچه های زبان بسته می افتند و بدون برنامه تخریب می کنند و آبادانی وجود ندارد.
با رفتن ما به این محله فرصتی برای مسئولان شهرداری هم فراهم شد تا پاسخگوی مشکلات مردم باشند.
وجود دلالان که هیچ جایی از این کشور خالی از لطف آنان نیست نیز به این منطقه رسوخ کرده بود و بدون اینکه شهرداری وارد معامله با اهالی شود و دلالان با سود 50 میلیون تومانی خانه را از املاک خریداری و به شهرداری واگذار می کردند.
خراب کردن ساختمانها بدون نظارت و برنامه ریزی دقیق و کارشناسی باعث شده بود تا برخی از ساختمانهایی که در طرح بزرگراه امام علی (ع) و فضای سبز نیستند نیز دچار آسیب و ساکنان آن را دچار سردرگمی شوند.
بنابراین گزارش رضایی تکبیری قائم مقام شهرداری منطقه 15 با اشاره به مشکلات محله اتابک اظهار داشت: ما هیچ گونه دلال  یا کارگزار نمی پذیریم و به طور مستقیم مالک را با در دست داشتن اسناد مالکیت می پذیریم و با او توافق و به نتیجه می رسیم.
همچنین در خصوص خراب کردن ساختمان هایی که در طرح هستند نیز به طور قطع و یقین بنا بر طرحی که نقشه برداری شده صورت می گیرد و خانه اهالی را تملک می کنیم و دقیقا باید خانه مورد نظر در پوسته طرح باشد و مصوبه ای داشته باشیم تا کار تخریب آن صورت بگیرد.
رضایی با اشاره به اینکه پایان روز شمار مشکلات محله اتابک خاطر نشان کرد: این کار، کار بزرگ و سنگینی است و نیاز به حمایت همگان دارد و مردم نیز باید در اجرای این طرح همت کنند و تمام ارگانها، سازمانها، دولت شهرداری بایستی دست به دست هم بدهند تا مشکلات این منطقه مرتفع شود و شهروندان با تسهیلات ویژه ای که شهرداری در خصوص پروانه ساختمان و دیگر موارد به عنوان بسته تشویقی در نظر گرفته نسبت به نوسازی بافت فرسوده خود اقدام کند.
اما تمام این موارد در صورتی است که اعضای شورای شهر و شهردار تهران چندین بار به این منطقه مراجعه کرده اند و مشکلات اهالی منطقه را از نزدیک مشاهده کرده اند اما تاکنون هیچ سبب خیری برای شهروندان درگیر مشکلات این محل صورت نپذیرفته است.
قائم مقام شهرداری منطقه همه موارد زیر را بیان کرد اما زمان اجرایی شدن جریان طرح را نگفت و این در شرایطی است که نوسازی بافت های فرسوده و بهسازی خانه های مقاوم در این شهر امری ضروری است.
حدود 9 سال پیش زمانی که فاجعه بم اتفاق افتاد و زلزله این شهررا به تلی از خاک تبدیل کرد، بحث های کارشناسی درباره زلزله خیز بودن ایران و وضع بافت های فرسوده شدت گرفت اما این مسائل رفته رفته به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه چند باری تهران لرزید و خوشبختانه این زلزله ها از قدرت تخریبی کمی برخوردار بود اما زنگ خطری در بیخ گوش مسئولان بود.
البته بنا بود پس از زلزله بم برای نظارت بر شیوه ساخت و سازها اقدامات عمومی در تمامی مناطق کشور انجام شود ولی از آنجا که همه تصمیمات در تهران اتخاذ می شود و زلزله خسارت باری در تهران رخ نداده می پنداریم که این حادثه دور است.
اما به راستی اگر پایتخت را زلزله تکان دهد چه اتفاقی برای تک تک این شهروندان رخ می دهد پس کاش مسئولان نسبت به نوسازی بافتهای فرسوده اقدامات جدی بگیرند چون قطعا جان بسیاری از مردم در خطر خواهد افتاد./ل
گزارش از مریم جعفری


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.