سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لایحه بیمه محموله‌های نفتی از ایران در پارلمان ژاپن تصویب شد

پارلمان ژاپن براي مقابله با تحريم‌بيمه‌اي اعمال شده از سوي اتحاديه اروپا، لايحه‌اي را براي بيمه نفت وارداتي از ايران تصويب کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي‌وي، با تصويب اين لايحه توکيو قادر خواهد بود تا تانکرهاي حامل نفت ايران را ۷.۶ ميليارد دلار بيمه کند و ديگر به پوشش بيمه‌اي اتحاديه اروپا نيازي ندارد.

وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا تحت فشارهاي امريکا در۲۳ ژانويه، تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران تصويب کردند. اين تحريم‌ها شامل ممنوعيت واردات نفت از ايران در سراسر اتحاديه اروپا و همچنين ممنوعيت تمديد بيمه تانکرهاي حامل نفت آن کشور مي‌شود.

آکيو شيباتا، کارشناس موسسه پژوهشي ذخاير ملي گفت: ژاپن به نفت ايران به عنوان بخشي از نيازهاي نفتي خود احتياج دارد. بنابراين دولت در حال ايجاد چارچوبي است که به موجب آن ادامه خريد با وجود تحريم‌هاي اتحاديه اروپا امکان داشته باشد.

وي افزود: ژاپن روزانه حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد مي‌کند. اگر ما نفت ايران را از دست بدهيم، ناچار خواهيم بود که از عربستان سعودي و فطر بخواهيم که نبود نفت ايران را جبران کنند. اما نمي‌دانيم که آن‌ها ظرفيت توليد اين ميزان نفت را دارند يا خير.

شيباتا همچنين هشدار داد که تحريم‌ها عليه نفت ايران، منجر به افزايش قيمت نفت خواهد شد و همچنين ممکن است توقف رشد اقتصادي ژاپن را بويژه آن هم در زمان ظهور نشانه‌هايي از بهبود اقتصاد اين کشور، در پي داشته باشد.

ژاپن که در سال ۲۰۱۱ ميلادي ،۹ درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد کرده است، با کاهش واردات نفت خام خود از جمهوري اسلامي از تحريم‌هاي يک‌جانبه امريکا بر صنايع نفت ايران معاف شده است.

توکيو به طور مکرر از واشنگتن خواسته بود که ژاپن را مشمول معافيت از تحريم‌هاي ضد ايراني کند.

سومين قدرت بزرگ اقتصادي دنيا، به دليل نگراني‌ها از افزايش احتمالي بهاي نفت وارداتي و در نتيجه پيامدهاي منفي اين امر بر توسعه اقتصادي ژاپن، خريد نفت خام از ايران را متوقف نکرد.

امريکا ۱۸ کشور از جمله ده کشور عضو اتحاديه اروپا، ژاپن، هند، کره جنوبي، سريلانکا، مالزي، تايوان، ترکيه و آفريقاي جنوبي را از تحريم‌ نفت خام ايران معاف کرده است.

ژاپن پيش از زلزله سال گذشته ميلادي در اين کشور، ۳۰ درصد از برق خود را از انرژي هسته‌اي بدست مياورد. زلزله و سونامي سال گذشته در ژاپن منجر به ويراني نيروگاه فوکوشيما، تابش ذرات راديو اکتيو و تخليه گسترده مناطق اطراف اين نيروگاه شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.