به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري امروز در مراسم افتتاح خطوط توليد دومين خودروي ملي ايران خودرو تصريح كرد: توليد حداقل 3 ميليون دستگاه خودرو و صادرات 1 ميليون دستگاه از اهداف تعيين شده در افق 1404 است كه دستيابي به آن به برنامه ريزي دقيقي نياز دارد.
وي ادامه داد: گزارش هاي روز صنعت خودرو نشان مي دهد كه با اين عملكرد كنوني قطعه سازان و خودروسازان نمي توان به همه اهداف سند چشم انداز دست يافت.
غضنفري اظهار داشت: در شرايط فعلي از يك سو قطعه ساز كه تنها تامين كننده نياز صنعت خودرو است فشارهايي براي ارائه قطعات به خودروساز وارد مي كند و از طرف ديگر پرداخت مالي خودروسازان در زمان مقرر انجام نمي گيرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در چنين شرايطي روابط ميان قطعه ساز و خودروساز هنوز به صورت راهبردي شكل نگرفته است و اين روابط بايد برپايه نوعي منافع مشترك شكل گيرد تا ادامه آن توسعه صنعت خودرو را به همراه داشته باشد.
اين مقام مسئول اظهار داشت: نگاه به بازار و جلب رضايت مشتري نگاه بنگاهي و توسعه توليد و نگاه مديريتي و حضور در بازار سهام از جمله اقداماتي است كه يك خودروساز بايد براي توسعه توليد خود در نظر بگيرد.
وي با انتقاد از مشكلاتي كه در حوزه تنظيم بازار خودرو در شب عيد به وجود آمد گفت: آيا خودروسازان انتظار دارند وزارتخانه در خصوص تنظيم بازار خودرو همچون تنظيم بازار محصولاتي مانند ميوه شب عيد عمل كند؟
غضنفري ادامه داد: اگر خودروسازان تمايل به حضور در بازارهاي بين المللي دارند، بايد بتوانند مسئله تنظيم بازار داخلي را به راحتي مديريت كنند.
غضنفري اظهار داشت: تعيين قيمت خودرو در جلسات شوراي سياست گذاري يك نكته منفي محسوب مي شود و خودروسازان خود بايد به تنظيم بازار قيمت محصولات خود بپردازند.
وي خاطرنشان كرد: گذر از اين مشكلات در حوزه خودروسازي نيازمند طراحي يك آرمان مشترك ملي و ايجاد تعامل سازنده ميان خودروساز و قطعه ساز است.
وي افزود: حضور قدرتمندانه در بازارهاي جهاني و رقابت با غول هاي جهاني خودروساز يك آرمان مشترك ملي محسوب مي شود./عب