سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

مراقب روغن های گیاهی باشید

به‌رغم اثرات مثبتي كه روغن‌هاي گياهي روي بهبود بيماري‌ها دارند، به سبب غلظت بالايشان بايد بسيار با احتياط و حتما تحت نظر متخصصان از آنها استفاده شود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اراک چنانچه اين روغن‌ها با همان غلظت اوليه و بدون رقيق كردن مورد استفاده قرار گيرند، مي‌تواند باعث خارش و حساسيت‌هاي پوستي شود. از ديگر عوارض جانبي روغن‌هاي گياهي مي‌توان به خارش پوستي، آسم، سردرد، آسيب‌هاي كبدي و عصبي اشاره كرد.

به عنوان مثال استفاده از روغن پوست مركبات مانند ليمو مي‌تواند واكنش‌هاي سمي ايجاد كند. برخي روغن‌ها هم تركيبات شيميايي دارند كه داراي حسگر بوده و بعد از چند بار استفاده روي پوست و شايد نقاط ديگر بدن ايجاد حساسيت كرده و واكنش نشان مي‌دهد. بعضي از روغن‌ها هم براي حيوانات خانگي سمي هستند.

دو روغن معروف اسطوخودوس و درخت چاي به‌‌رغم تاثير بسزايي كه دارد، ممكن است باعث رشد بافت غيرطبيعي سينه در پسرها قبل از رسيدن به سن بلوغ شود. از طرفي اين روغن‌ها به خاطر داشتن عملكردي شبيه استروژن بايد بااحتياط زيادي استفاده شوند. البته روغن‌هايي كه براي بسياري از افراد هيچ خطري ندارد، ممكن است در زنان باردار و شيرده خطراتي را در پي داشته باشد بنابراين هرگز خودسرانه از اين روغن‌ها استفاده نكنيد همچنين به خاطر درصد سمي بودن اين روغن‌ها، هرگز به خوردن خودسرانه اين داروها توصيه نمي‌شود. به عنوان مثال روغن اوكاليپتوس در زمان خوردن بسيار سمي است و حتي مصرف يك قاشق چايخوري از آن مي‌تواند علائم بدي را در پي و مسموميت شديدي را به دنبال داشته باشد.

برخي از واكنش‌هاي ايجاد شده به دنبال استفاده خودسرانه از روغن‌هاي گياهي، آسيب‌هاي كبدي و بروز صرع است كه معمولا به دنبال استفاده از روغن سدر، زوفاي مصري و چند روغن ديگر رخ مي‌دهد. از آنجايي كه برخي از اين روغن‌ها ممكن است با برخي داروها تداخل ايجاد كنند، حتما بايد تحت نظر پزشك استفاده شوند تا مشكل خاصي به وجود نيايد.روغن‌هاي حاوي اسيدفنيك مانند دارچين حساسيت پوستي ايجاد مي‌كند. پس براي رقيق كردن آن قبل از ماساژ روي پوست كمي روغن بادام يا كنجد به آن اضافه مي‌كنند.

اگر باردار هستيد، آسم شديد يا سابقه حساسيت داريد، حتما تحت نظر پزشك متخصص از اين روغن‌ها استفاده كرده و قبل از آن، پزشك را از وضعيت خود آگاه كنيد.

اگر باردار هستيد يا سابقه صرع داريد از مصرف روغن زوفاي مصري خودداري كنيد. چنانچه دچار فشار خون بالا هستيد از روغن‌هاي تحريك‌كننده‌اي چون روغن رزماري و اسطوخودوس بپرهيزيد و اگر داراي تومورهاي وابسته به استروژن مانند تومورهاي سينه يا تخمدان هستيد، از روغن‌هايي با تركيبات استروژن‌دار مانند روغن رازيانه و تخم باديان رومي دوري كنيد. افرادي كه تحت شيمي‌درماني هستند نيز قبل از رايحه‌درماني بايد با پزشك خود مشورت كنند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.