سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون اول رييس جمهور؛

دولت براي به ثمر رسیدن نهضت طب ايراني آماده است

معاون اول رييس جمهور در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي، فرآورده هاي طبيعي و طب سنتي ايران بر راه اندازي مطب ها و داروفروشي هاي گياهي تاكيد كرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب ­دا در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي گياهان دارويي، فرآورده هاي طبيعي و طب سنتي ايران كه با حضور دكتر سلطانخواه معاون علمي و فناوري رييس جمهور، دكتر مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر عصاره دبير جشنواره و جمع كثيري از فعالان و دست اندركاران عرصه طب سنتي که در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) برگزار شد، رحيمي معاون اول رييس جمهور ضمن تاكيد بر اهميت احياء طب ايراني گفت: احياء طب ايراني يعني گرم كردن بازار داروهاي گياهي كه به عنوان نعمت هاي خداوند در هر اقليم و طبيعتي گسترانيده شده است.

وي با بيان آن كه محال است مرضي در بدن باشد ولي طبيعت داروي آن را نداشته باشد، گفت: با ورود طب جديد در انتهاي عصر قاجار و پهلوي تقريباً پرداختن به طب سنتي به فراموشي سپرده شده بود.

رحيمي عصر حاضر را عصر بيداري و بازگشت به طب سنتي خواند و افزود: ضمن احياء طب سنتي، به هيچ وجه در تقابل با طب جديد نيستيم و به عنوان رشته اي از علوم آن را ارج مي نهيم.

وي با بيان آن كه "نبايستي بگذاريم طب ايراني به فراموشي سپرده شود" گفت: رييس جمهور در انتهاي سال 90 در رابطه با احياء اين طب كارگروهي را تشكيل دادند و در حال حاضر مقدمه شكوفايي و راه اندازي اين رشته از طب فراهم شده است.

رحيمي با بيان آن كه "نهضتي را راه مي اندازيم كه حاصل آن شكوفايي طب ايراني باشد" خطاب به دست اندركاران حوزه طب سنتي گفت: در رابطه با طب سنتي هر محدوديتي كه داريد پيگيري كنيد.

وي با اشاره به تاريخ سه هزار ساله ايران و وجود دانشمندان ارزشمندي همچون ابن سينا گفت: اين سينا پديده اي استثنايي است كه دنيا را به حيرت واداشته و ما امروز ميراث دار چنين دانشمنداني هستيم.

وي با بيان آن كه "در تمام دانشگاههاي علوم پزشكي، دانشكده طب سنتي بايستي تاسيس شود." گفت: به زودي معاونت جديدي در وزارت بهداشت تحت عنوان "معاونت طب ايراني" ايجاد مي شود.

معاون اول رييس جمهور افزود: هيچ كاري واجب تر و مورد نيازتر از پرداختن به طب ايراني نيست. چرا كه انصافاً كساني كه در اين رشته تلمذ كرده اند دستان و داروهاي شفابخش دارند.

رحيمي با تاكيد بر موثر بودن داروهاي شفابخش گياهي بر مزاج انسان ها گفت: همه مسئولين و دست اندركاران اين حوزه دست به دست هم دهند و نهضتي شكوهمند را راه بيندازند.

وي احياء طب سنتي را در اشتغال زايي موثر دانست و افزود: 31 استان در كشور داريم و حداقل 31 جلد كتاب در رابطه با گياهان دارويي اين استان ها بايستي تدوين كنيم. همچنين براي نحوه تهيه اين گياهان بايستي آموزش دهيم و كارخانه هاي توليد و عرضه گياهان دارويي را بايد راه اندازي كنيم و دست به صادرات بزنيم.

رحيمي با اشاره به گرايش كشورهاي پيشرفته به داروهاي گياهي گفت: ما هم طب سنتي را مي خواهيم گسترش دهيم بدون آن كه معتقد به معاوضه آن با طب جديد باشيم. چراكه رقابت اين دو موجب ترقي و تعالي خواهد شد.
وي با بيان آن كه "الان در حدود 700 داروي گياهي شماره ثبت دارد" گفت: بايد اين حوزه را گسترش دهيم و از طريق آن به درآمد كشور بيفزاييم و در اين ميان دولت در مدت باقيمانده عمر خود، براي به ثمر رساندن نهضت طب ايراني آماده است./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.