سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

«قلاده هاي طلا» از صدها كتاب هم تاثيرگذارتر بود

فيلم سينمايي «قلاده هاي طلا» كاري هنرمندانه و محققانه و نقطه عطفي در كارهاي سياسي بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران ؛مراسم تقدير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامياز دست اندركاران فيلم سينمايي "قلاده هاي طلا" با حضور سيدمحمد حسني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، ابوالقاسم طالبي كارگردان،محمد خزايي تهيه كننده ،محمدرضا شريفي نيا،علي رام نورايي،مريم سلطاني،داريوش اسدزاده ،تركاشوند بازيگران اين فيلم سينمايي همراه با مسئولان معاونت سينمايي امروز 27 خرداد در دفتر وزير ارشاد اسلامي برگزار شد.
سيد محمد حسيني با  تشكر از عوامل قلاده هاي طلا گفت:دوستان كاري را آغاز كردند كه به دليل ارزشمند بودن،تهديدات و فشارهايي را متحمل شدند و انسان هنگامي كه هدفي را دنبال مي‌كند بايد عزمي جدي داشته باشد.
حسيني ادامه داد:مردم نسبت به اين فيلم علاقه داشتند و اميدواريم اين فيلم در جاي جاي جهان نشان دهيم، آثار ايراني علاقمندان زيادي در كشورهاي مختلف دارند و قلاده‌هاي طلا بخشي از حوادث و وقايع ايران را به مردم نشان داد.
حسيني تصريح كرد:اثري با مضمون سياسي مشكلات خاصي دارد و اين فيلم كاري نبود كه در جبهه‌بندي مختلف ايران بگنجد؛بلكه مسائل ايران و تبليغات و پشت‌پرده‌هايي كه وجود داشت را به تصوير كشيده بود كه شما توانستيد به خوبي كار را تدوين كنيد و اگر صدها كتاب هم نوشته مي‌شد به اندازه‌ اين فيلم نمي‌توانست مردم را روشن كند و تاثيرگذار باشد.
حسيني عنوان كرد: قلاده‌هاي طلا كار هنرمندانه‌ و محققانه و نقطه عطفي در كارهاي سياسي بود.
وي بيان كرد:شما فيلمي درباره مشروطه و گذشته‌هاي دور نساختيد و كار شما از اين جهت ارزشمند است كه فيلمي به زمان خود ساختيد كه همه آگاهند و در مورد آن اظهار نظر مي‌كنند و به همين جهت مهارت و هنر خاصي را مي‌طلبيد كه انجام شد.
حسيني اظهار داشت: شما با رعايت انصاف ديدگاه‌هاي فرد و قدرت‌ها و ضعف‌ها را بيان كرد و از جهت مورد استقبال قرار گرفت.
وي با اشاره به سختي‌هاي قلاده‌هاي طلا خاطر نشان كرد:تحريم‌ها، بايكوت‌ها در فروش بالاي اين اثر تاثير نداشت و اين فيلم به مراتب از هم تحليل ها و سرمقاله‌ها در خصوص آگاهي مردم از وقايع و حوادث معاصر بهتر و تاثير گذارتر بود.
ابوالقاسم طالبي كارگردان" قلاده‌هاي طلا" گفت:ما در طول ساخت اين فيلم يك سري جوانمردها و ناجوانمردي‌ها را مشاده كرديم.
وي افزود:از ابتدا وزارت اطلاعات درباره اين فيلم شبهاتي وجود داشت كه عده‌اي نسبت به فيلم و عوامل آن موضع گرفتند كه پايگاهي در غرب جنگ رواني ايجاد كردند و افرادي هم در داخل كه هويتي ندارند،پژواك صبحت‌هاي آنها را مي‌كردند؛بدون اينكه بدانند فيلم در چه موضوعي است و سعي داشتند روحيه عوامل را از بين ببرند كه البته هنرمندان ما سست نشدند.
وي با تشكر از "سيد محمد حسيني" ادامه داد:"حسيني" در فضا و بحبوحه‌اي كه ايجاد شده بود؛مردانه ايستادند و در يك فضاي تعاملي از ايجاد فضاي احساسي جلوگيري كردند و با ايجاد نقش تعاملي كار را به جايي رسانند كه فيلم توقيف بيرون آمد و اكران شد.
در ادامه محمد خزاعي،تهيه كننده" قلاده‌هاي طلا" گفت:‌از سال 88 ابوالقاسم طالبي اين پروژه را به من پيشنهاد دادند،باور وي بود كه در زمينه انتخابات كاري را انجام دهند و باور و اعتقاد طالبي بود كه اين قصه شكل گرفت.
وي ادامه داد:تقريبا سال 89 فيلمنامه حاضر شد و مراحل پيش توليد را آغاز كرديم و با دعوت از عوامل،تهديداتي شروع شد كه در صورت همكاري با اين فيلم از سينما محو خواهند شد ،تا جايي كه برخي از بازيگران در وسط كار از همكاري با اين پروژه پشيمان شدند.
خزاعي تصريح كرد:آينده راجع به اين فيلم قضاوت خواهد كرد،اين فيلم سياسي‌ترين فيلم تاريخ سينما است كه فروش و مخاطب زيادي را به همراه داشت.
وي ادامه داد:اين اثر آگاهي زيادي را به مردم داد و خيلي‌ها با ديدن اين فيلم نگرششان نسبت به وقايع انتخابات تغيير كرد.
خزاعي عنوان كرد:اكران "قلاده‌هاي طلا" در خارج از كشور آغاز شده كه "لبنان" اولين كشور براي اكران اين اثر است.
خزاعي خاطر نشان كرد:"قلاده‌هاي طلا" پروژه ملي و جزو سينماي ملي ما بود و الگويي خواهد بود براي افرادي كه خواهان تعريف از سينماي ملي هستند.
محمدرضا شريفي نيا،بازيگر "قلاده‌هاي طلا" گفت:‌هنگامي كه معظلي پيش مي‌آيد كار هنرمند تحقيق و پژوهش در رابطه با آن موضوع است تا آن واقعيت را براي ديگران آشكار كند كه اين اثر تلاش كرد با شكلي وزين آنچه پشت سياست پيش مي‌آيد را به مردم نشان دهد.
وي درخصوص پيام اين اثر عنوان كرد:"قلاده‌هاي طلا" افرادي كه در مقام خود درخدمت دشمن هستند و مردم را از دين،انسانيت و اخلاق جدا مي‌كنند،را نشان مي دهد.
وي خاطر نشان كرد:وظيفه ما هنرمندان اين است آنچه در جهت حق اتفاق مي‌افتد را بيان كنيم و خطرات آن را به جان بخريم./ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.