سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زيباري :

حل بحران سياسي سوريه بدون حضور ايران ممكن نيست

هشيار زيباري وزير خارجه عراق بر اهميت نقش ايران در حل بحران سوريه تاکيد کرد و افزود نمي توان نقش ايران را در حل اين مسئله ناديده گرفت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم ؛ هشيار زيباري بر تمايل کشورش به حل بحران سوريه به عنوان يکي از همسايه هاي عراق تاکيد کرد و درباره موضع کشورش درباره دخالت خارجي در سوريه گفت : اتحاديه عرب و کميته وزارتي عربي ويژه سوريه در تصميمات خود از دخالت نظامي خارجي عليه سوريه براي حل بحران اين کشور حمايت نکرده اند.

هشيار زيباري در اين باره گفت: عراق نگران پيامدها و بازتاب هاي بحران سوريه بر خودش است بر همين اساس توجه خاصي به بحران سوريه دارد.

وي درباره طرح روسيه براي برگزاري کنفرانس ويژه سوريه در مسکو گفت: ما اين مسئله را بررسي کرديم و از سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه خواستيم درباره اين طرح توضيحات لازم را بدهد. زيباري در پاسخ به اين سوال که آيا بدون مشارکت ايران امکان حل بحران سوريه  وجود دارد گفت: ايران همسايه مستقيم سوريه نيست ولي يکي از طرف هاي موثر و ذيربط در بحران سوريه است. اين يک واقعيت است. به همين سبب هرگونه نشست بين المللي که برگزار مي شود بايد کشورهايي را که در بحران سوريه موثر و مهم هستند در نظر بگيرد که ايران نيز از جمله اين کشورهاست.


زيباري ادامه داد: بايد درباره شرکت کنندگان در اين نشست بين المللي و محتواي آن يعني اهدافي که به دنبال آن است توافق به دست آيد. اگر هدف اين کنفرانس فشار بر طرفين براي اجراي طرح کوفي عنان باشد عراق از چنين رويکري حمايت مي کند اما مسئله هنوز کاملا شفاف نيست. ديدگاه هاي مختلفي درباره اين نشست وجود دارد به گونه اي که ديدگاه هايي درباره ضرورت مشارکت برخي طرف ها و نه همه آنها در اين نشست وجود دارد.

وزير خارجه عراق گفت: برخي نيز معتقدند اين کنفرانس بايد تصميماتي را درباره آنچه در سوريه اتفاق خواهد افتاد اتخاذ کند. هنوز زود است که درباره اين رويکردها قضاوت شود اما ترديدي نيست که طرح کنوني روسيه در شوراي امنيت و کشورهاي عضو اين شورا و نيز کشورهاي منطقه بررسي خواهد شد.




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.