سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

چهار كانون بحرانی فرسایش بادی و خاكی در منطقه سیستان وجود دارد

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: منطقه سیستان واقع در شمال استان دارای چهار كانون بحرانی فرسایش بادی و خاكی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان؛نبی یاری افزود: دو كانون بحرانی فرسایش بادی نیاتك و جزینك اراضی دو شهرستان زابل و زهك را در برگرفته، كانون بحرانی شیله-تاسوكی منحصرا در شهرستان زابل قرار دارد.
وی اظهار داشت: در شمال سیستان و بلوچستان قبل از وقوع خشك سالی های اخیر سه كانون فرسایش بادی وجود داشته است اما با ادامه روند خشكسالی و خشك شدن تالاب بین المللی هامون این تالاب نیز به عنوان كانون بحرانی فرسایش خاكی به منطقه سیستان اضافه شد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: هم اكنون تالاب بین المللی هامون به عنوان یك كانون بحران فرسایش خاكی گستره وسیعی از اراضی شمال استان را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: با توجه به اینكه تالاب بین المللی هامون یكی از حساسترین اكوسیستم های موجود در جنوب شرق كشور بشمار می رود لذا اداره كل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بر اساس وظیفه ذاتی خود برنامه هایی را با هدف جلوگیری از تخریب بیش از پیش این تالاب در حال اجرا دارند.
یاری اجرای پروژه های بیابان زدایی شامل نهالكاری، احداث بادشكن های حاشیه مزارع، مالچ پاشی و تثبیت شن های روان را از مهمترین اقدامات منابع طبیعی در حاشیه دریاچه هامون، اراضی ملی و اراضی مردمی در منطقه سیستان با مشاركت داوطلبانه خود آنان برشمرد.
وی گفت: خشكسالی چند ساله اخیر موجب شده روند پدیده فرسایش بادی و خاكی بخصوص در زمان وزش بادهای 120 روزه سیستان، رسیدن سطح آب رودخانه ها به حداقل ممكن و خشك شدن تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان افزایش یابد.
وی با بیان اینكه 30 درصد گستره سیستان و بلوچستان معادل 6/5 میلیون هكتار آن بیابان است افزود: با انجام مطالعات ژئومورفولوژی و هیدرولوژی بطور كلی 28 كانون بحرانی فرسایش بادی و خاكی در دو میلیون و 592 هزار و 729 هكتار از بیابانهای سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: نهالكاری 65 هزار هكتار، مالچ پاشی 31 هزار هكتار، احداث 328 كیلومتر بادشكن در حاشیه مزارع، ساخت هزار و 400 بادشكن غیر زنده و بذرپاشی و بذركاری در 200 هزار هكتار از اراضی از مهمترین اهداف این نهاد از ابتدای فعالیت تاكنون در 300 هزار هكتار از كانون های بحرانی استان است.
وی گفت: استان سیستان و بلوچستان سه دوره متوالی در دولتهای نهم و دهم مقام نخست بیابانزدایی را در كشور كسب كرد. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.