سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چارچوب و کلیات برنامه درسی آموزش بزرگسالان تصویب شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: دوره سواد آموزی، دوره ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجراء می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در هشتصدو شصت و دومین جلسه شوراي عالي آموزش وپرورش که با حضور وزير آموزش و پرورش ، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن برگزار شد،چارچوب و کلیات برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان(نهضت سواد آموزی) و همچنین اصلاحات آیین نامه مجلس دانش آموزی به تصویب رسید.
مهدی نوید دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مصوبات این جلسه، گفت: با عنایت به ماده 5 و 11 ساختار آموزشی بزرگسان مصوب شورای عالی، چارچوب و کلیات برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان(نهضت سواد آموزی)به تصویب شورای عالی رسید.
وی افزود: بر اساس این مصوبه وزارت آموزش و پرورش موظف است برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان(نهضت سواد آموزی) را با رعایت چارچوب آن تهیه و به تایید کمیسیون برنامه های درسی و تربیتی شورای عالی آموزش و پرورش برساند.
نوید با اشاره به اهداف برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان(نهضت سواد آموزی) اظهار داشت:این برنامه زمینه ساز تحقق اهداف دوره های ساختار آموزشی از جمله اهداف دوره سواد آموزی،رویکرد،اصول حاکم، اصول کلی انتخاب و سازماندهی محتوا، ارزشیابی، ویژگی ها و صلاحیت های حرفه ای آموزشیاران خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دوره سواد آموزی ، دوره ای است که به منظور دستیابی افراد بزرگسال به حداقل سواد، طراحی و اجراء می شود ، طول این دوره حداقل 400 و حداکثر 550 ساعت است که به منظور کسب مهارت خواندن و نوشتن، فهم و درک متون ساده فارسی، انجام محاسبات ریاضی در حد چهار عمل اصلی، آشنایی با قرآن و کسب مهارت های اولیه روخوانی قرآن و آشنایی بیشتر با معارف دینی و فرهنگ اسلامی اجراء می شود.
وی اظهار داشت: دوره تحکیم سواد، دوره ای است که فرصت استمرار و پایداری آموخته ها و کاربرد آن را برای کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده اند و تمایل به ادامه تحصیل ندارند، فراهم می سازد، این دوره به منظور پیشگیری از بازگشت به بی سوادی، ایجاد ارتباط بین سواد آموزی و آموزش مهارت های اساسی زندگی و زمینه سازی یادگیری مادام العمر انجام می شود.
نوید با اشاره به دور آموزشی انتقال، گفت: دوره انتقال ، دوره ای است که ادامه تحصیل رابرای  کسانی که دوره سواد آموزی را گذرانده اند یا کسانی که فاقد شرایط ادامه تحصیل در نظام آموزش و پرورش رسمی هستند ، فراهم می سازد، طول این دوره 800 ساعت می باشد و با هدف گسترش مهارت های خواندن و نوشتن و درک مطلب و کاربرد آن در زندگی، گسترش فرهنگ و معارف دینی و توانمند سازی افراد در به کارگیری دستورات دینی در زندگی فردی و اجتماعی،آشنایی بیشتر با مفاهیم ریاضی و علوم و توانمندی به کارگیری آن در زندگی روزمره ، رشد بینش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بزرگسالان اجراء می شود.
وی با اشاره به رویکرد اصلی برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان(نهضت سواد آموزی) افزود: با توجه به ویژگی های مخاطبان و انتظار جامعه از آنان و سیاست های شتاب بخشی به امر سواد آموزی همراه با ارتقای فرهنگ اسلامی ایرانی بزرگسالان از جمله مهمترین رویکرد اصلی برنامه درسی مرحله اول آموزش بزرگسالان(نهضت سواد آموزی) عبارتند از: رویکرد مبتنی بر نیازها و علایق،رویکرد فرهنگی  - تربیتی و رویکرد موضوعی می باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد مصوبه دیگر این جلسه، گفت: در این جلسه اصلاحات پیشنهادی آیین نامه مجلس دانش آموزی که از سوی کمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی ارائه شده بود، به تصویب اعضای محترم شورای عالی آموزش و پرورش رسید.
یاد آور می شود این مصوبه پس از توشیح ریاست محترم جمهوری و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش برای اجراء به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد. /ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.