سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/ عضو شورای عالی كارشناسان رسمی دادگستری كشور؛

كارشناسان رسمی دادگستری بازوی توانمند قضات در احقاق حق و عدالت هستند

عضو شورای عالی كارشناسان رسمی دادگستری كشور تخصص ، تعهد ، صداقت و عدالت در اظهار نظر را از ویژگی های بارز یك كارشناس رسمی دادگستری دانست و گفت: این افراد به عنوان بازوان توانمند قضات در اعلام رای ، احقاق حق و اجرای دقیق عدالت هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ياسوج سید 'جواد قائمی' در مراسم تحلیف 17 نفر از كارشناسان رسمی دادگستری در كهگیلویه وبویراحمد افزود: هر چقدر رای و نظر كارشناسان به عنوان نیروهای فنی و تخصصی پرونده محكم و متقن باشد به همان میزان نیز رای و نظر نهایی قاضی نیز محكم و در مسیر اجرای عدالت خواهد بود.
وی بیان كرد: قاضی پرونده در حقیقت با پشتوانه تخصص ، تعهد و نظرات فنی كارشناسان رسمی دادگستری امیدار به اجرای عدالت و احقاق حق مظلومان به عنوان رسالت اصلی خود است.
استاندار كهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست با تأكید بر لزوم حساسیت و ظرافت كار كارشناسان رسمی دادگستری گفت: سرعت عمل همراه با دقت ، صداقت و عدالت محوری از ویژگی های بارز یك كارشناس رسمی دادگستری است.
' اكبر نیكزاد' با تشریح جزئیاتی از اهمیت و جایگاه ویژه كارشناسان رسمی دادگستری در نحوه دارسی و تعیین تكلیف پرونده ها افزود: بدون شك كارشناسان و وكلاء به عنوان دو بال و بازوان قدرتمند قضات در صدور رای نهایی در پرونده ها است.
وی بیان كرد: به همان میزان كه نظر دقیق ، ظریف و با كیفیت یك كارشناس فنی دررای متقن و محكم قاضی تاثیرگذار است چنانچه این عمل بدون دقت و یا خدای ناكرده براساس اغراض شخصی باشد نیز رای نهایی قاضی را با مشكل مواجهه خواهد كرد.
معاون قضایی دادگستری كهگیلویه وبویراحمد نیز در این مراسم گفت: وجه اشتراك قضات و كارشناسان رسمی دادگستری احقاق حق و اجرای دقیق عدالت است.
'رحیم آوند' با بیان اینكه بیش از 50درصد از پرونده های قضایی نیاز به اظهار نظرهای كارشناسی دارند افزود: چنانچه رای و نظر كارشناس فنی و تخصصی و بر اساس ادله محكم باشد حكم قاضی نیز متقن خواهد بود.
وی بیان كرد: هر چقدر این اظهار نظرها و نظرات نیز بر اساس رسالت اصلی كارشناسان نباشد و بدور از واقعیت و نظرات فنی باشد قاضی پرونده را در اعلام و صدور رای نهایی دچار لغزش و خطای فاحش خواهد كرد.
آوند اعتماد عمومی و وثاقت و نیز اشرافیت كامل به موضوع و محتویات پرونده را از مهمترین ویژگی یك كارشناسان رسمی دادگستری عنوان كرد و افزود: متاسفانه امروزه اعتراضات به رای و نظرات كارشناسان در سطح استان فراوان است و به طور معمول با رای نهایی در هر پرونده ای اعتراضات طرف دعوی را نیز بهمراه داشته است.
معاون قضایی دادگستری كهگیلویه وبویراحمد گفت: همین افزایش اعتراضات و نارضایتی طرفین دعوی نسبت به صدور حكم و نظر كارشناسان امروزه به عنون یك آسیب و افت جدی در حوزه قضایی در سطح استان محسوب می شود.
وی ابراز داشت: باید بتوان با ظرافت ، دقت ، اجرای دقیق عدالت ، دخیل نداستن اغراض شخصی در اعلام رای و و اظهار نظر با محوریت قانون و نظر متقن كارشناسی با توجه به مندرجات و محتویات پرونده های قضایی این معضل اساسی در جامعه و در دادگستری استان را به حداقل رساند.
   ، در این مراسم 17 نفر از كارشناسان جدید دادگستری در كهگیلویه وبویراحمد مراسم تحلیف بجا آوردند.
با اضافه شدن این 17 نفر شمار كارشناسان رسمی دادگستری دارای پروانه كسب در استان كهگیلویه وبویراحمد به 200 نفر رسید. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.