سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانک جهانی نسبت به خسارات اقتصادی ناشی از تحریم ایران هشدار داد

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به «دورنمای اقتصادی جهان» رشد اقتصاد جهانی را در سال 2012 بالغ بر 2.5 درصد پیش بینی کرده است که نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری بلومبرگ ؛ بانک جهانی با هشدار نسبت به زیان اقتصاد جهانی از تنش‌ها بر سر فعالیت هسته‌ای ایران، رشد اقتصادی جهان و ایران برای سال 2012 را به ترتیب 2.5 و منفی یک درصد و متوسط قیمت نفت در این سال را 107 دلار در هر بشکه پیش بینی کرد.

بر اساس این گزارش ، منطقه یورو که با بحران مالی دست و پنجه نرم می کند در سال 2012 با رشد منفی مواجه خواهد شد . بر اساس پیش بینی بانک جهانی رشد اقتصادی این منطقه طی امسال به منفی 0.3 درصد می رسد . اقتصاد یورو در سال گذشته میلادی رشد 1.6 درصدی را تجربه کرده بود.

رشد اقتصادی آمریکا برای سال 2012 نیز 2.1 درصد، ژاپن 2.4 درصد، چین 8.2 درصد، روسیه 3.8 درصد، هند 6.6 درصد، برزیل 2.9 درصد و ترکیه نیز 2.9 درصد پیش بینی شده است.


بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود با هشدار نسبت به تبعات تشدید تنش ها در خاورمیانه و بر سر موضوع فعالیت هسته ای ایران نوشته است  :تشدید تنش های سیاسی در خاورمیانه و همچنین موضوع هسته ای ایران می تواند عرضه جهانی نفت را به خطر بیندازد و باعث افزایش قیمت شود و در نتیجه، این امر عواقبی جدی برای فعالیت های اقتصادی در جهان داشته باشد.

بر اساس این گزارش اگرچه عربستان برای همراهی با تحریم ها تولید نفت خود را افزایش داده است اما ذخایر استراتژیک کشورهای صنعتی در اثر تحریم ها و به رغم بروز بحران اقتصادی در منطقه یورو کاهش یافته است . کاهش ظرفیت مازاد تولید نفت نیز یکی از تبعات تحریم نفت ایران بوده است که به آن اشاره شده است. بر این اساس ظرفیت مازاد اوپک در حال حاضر 3.1 میلیون بشکه در روز است که دو سوم این رقم مربوط به عربستان است.

بانک جهانی افزایش مجدد قیمت نفت به بالای 120 دلار در آینده نزدیک را بعید دانسته و پیش بینی کرده است متوسط قیمت جهانی نفت در سال 2012 به 107 دلار در هر بشکه برسد.

برچسب ها: بانک ، تحریم ، ایران ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.