سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شرکت مديريت منابع آب:

بارندگي ها کمتر از ميانگين دراز مدت است

مدير عامل شركت مديريت منابع آب اعلام کرد : ميانگين بارندگي‌ها در سال آبي جاري (مهر) تاکنون به 187 ميليمتر رسيده است که در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته 3‌ درصد افزايش داشته است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد حاج ‌رسولي‌ها گفت : اين ميزان بارندگي در مقايسه با ميانگين درازمدت (دوره 40 ساله) بارش‌ها در كشور كه تا اين تاريخ بايد 235 ميلي‌متر باشد ، 20 درصد كاهش نشان مي دهد.
وي افزود : در حوزه درياي خزر 17 درصد افزايش و در حوزه خليج‌فارس كه يكي از حساس‌ترين حوزه‌هاي كشور محسوب مي‌شود، 38 درصد كاهش داشته است وتوزيع اين افت بارندگي نسبت به ميانگين درازمدت يكنواخت نيست و به همين دليل در مديريت بخش آب مشكلاتي در سال 91 ـ 90 نسبت به سال گذشته ايجاد مي‌كند.
حاج رسولي ها گفت : در حال حاضر از نظر بارندگي نسبت به ميانگين 44 ساله در رتبه سي‌و‌سوم در سال آبي هستيم و ميزان روان‌آب‌ها در رتبه‌بندي 44 ساله جايگاه 35 را دارد ، نسبت به ميانگين درازمدت 49 درصد كمتر است و نسبت به سال گذشته روان‌آب‌ها 13 درصد افزايش نشان مي دهد.
حاج رسولي ها گفت: تاكنون كل ورودي آب به سدها 29 ميليارد و 74ميليون مترمكعب گزارش شده است در حالي كه سال گذشته حدود 23 ميليارد مترمكعب بود ، خروجي از سدها از ابتداي سال آبي تاكنون 23 ميليارد و 85 ميليون مترمكعب و در سال آبي گذشته تا اين تاريخ، 15 ميليارد و 600 ميليون مترمكعب گزارش شده است. حدود 24 درصد افزايش خروجي از سدها مربوط به امسال است كه عمدتا به بركت ورود حجم آب به مخازني است كه سال گذشته وارد مدار بهره‌برداري شده‌ و ميزان استحصال را افزايش داده است.
وي درباره سر ريز شدن آب از سدها گفت : سدهايي كه سرريز داشتند سدهاي كوچك و عمدتا سدهاي حوزه درياي خزر بودند (چون بارندگي‌ها در حوزه خزر خوب بود) مانند سد سفيدرود، گلستان يك، گلستان 2، وشمگير و سدهايي كه در حوزه استان گلستان بودند. در استان تهران نيز سد طالقان سرريز داشت ، سد كرج هم ‌اكنون لبريز است و سدهاي لار و لتيان نيز 99 درصد پر شده است.
مدير عامل شركت مديريت منابع آب تصريح کرد : در حوزه سد لتيان با وجود سد ماملو عمدتا هر سدي كه سرريز شود، به اين سد در جنوب تهران تخليه مي‌كنيم و نگراني نداريم ، فقط سد طالقان است كه سرريز داشته است.
حاج رسولي ها گفت : سرريز آب در طول اين مدت حدود 250 ـ‌200 ميليون مترمكعب است كه مقابل خروجي سدها كه 20 ميليارد مترمكعب است، بسيار كم است.
وي در باره آمار سرريز آب از سدهاي چهارگانه در تهران گفت : سد لار كه مشكل فرار آب دارد و فقط 16 درصد مخزن آن پر است، 152 ميليون مترمكعب آب دارد در حالي كه حجم آن يك ميليارد مترمكعب است ، سد كرج 96 درصد پرشدگي دارد، سد لتيان 97 درصد و ماملو هم 59 درصد پر شده است و هر دو سد كرج و لتيان در حال حاضر پر است./عب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.