سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا سرکوبگران تبرئه شدند؛

خطای نابخشودنی دستگاه قضایی در مصر

صدور حکم حبس اید برای حسنی مبارک دیکتاتور منفور مصر و همچنین وزیر کشور بی رحم او حبیب العادلی، در کنار تبرئه بسیاری از مقامات ارشد دولت قبلی که نقش بسیاری در سرکوب اعتراضات و کشتار مردم داشتند، موجی از نفرت را در مصر و بسیاری دیگر از کشورهای جهان به راه انداخت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "عمر عاشور" در تحلیلی در پایگاه خبری هرالد کره می نویسد: "احکام دادگاه مبارک و همدستان او پیغام بسیاری روشنی را به مردم مصر و علاقمندان انقلاب این کشور فرستاد و نشان داد که دستگاه حاکم هنوز نمی خواهد از خطاهای گذشته خود درس بگیرد. "

"فریاد ها و جنجال های به پا شده از سوی وکلا و خانواده های قربانیان انقلاب در همان جلسه دادگاه و بعد از قرائت حکم نشان داد که مصری ها تا چه اندازه از این بی عدالتی ناراضی هستند. آنها این بار به جای اینکه خواهان اسقاط نظام باشند، سقوط دستگاه قضایی را فریاد می زدند."

"بسیاری از مصری ها معتقدند همین احکام دست و پا شکسته نیز چندی بعد لغو خواهد شد و وکلای مبارک و همدستانش با ارجاع پرونده به دادگاه استیناف، از دستگاه قضایی برای موکلانشان تخفیف خواهند گرفت."

عاشور در ادامه می نویسد: "این روزها دیگر مردم مصر و حتی کارمندان و قضات دادگاه ها نیز دستگاه قضایی را عادل نمی دانند و معتقدند حکم دادگاه اخیر، جدای از تبعات گشترده سیاسی که می تواند داشته باشد، یک اشتباه و خطای بزرگ و نابخشودنی برای دستگاه قضایی مصر محسوب می شود. دستگاهی که حتی در دوران مبارک وجهه بهتری داشت و بسیاری از مردن برای آن استقلال نسبی قائل بودند."

"همه اینها در حالی است که کشتار مردم در روزهای به نتیجه نشستن انقلاب برای چندین روز متوالی ادامه داشت و هیچکدام از مقامات امنیتی دستوری برای توقف آن صادر نکردند و دادگاه بی توجه به تمام اینها، حکم تبرئه بسیاری از این مقامات را صادر کرد."

"حکم اخیر به راحتی می تواند زمینه مصونیت و قانونگریزی را در میان دستگاه های امینتی و نظامی فراهم کند و من بعد هر شخصی به خود اجازه خواهد داد از اسلحه برای سرکوب معترضان استفاده کند و خون آنها را لگدمال کند. این تصویری است که دستگاه قضایی مصر با قرن ها سابقه طولانی در امر قضا در اذهان مردم مصر به وجود آورده است."

"مصادیق فراوانی از جرم و بزه حقوقی در پرونده مبارک و افسرانش وجود داشت که می توانست به راحتی حکم اعدام آنها را تضمین کند. جنایاتی چون بازداشت های بی دلیل و گسترده، آدم ربایی، شکنجه سازمان یافته، تجاوز، شرایط غیر انسانی در زندان ها و کشتار مردم به صورت گروهی مسائلی نیست که افکار عمومی بتواند به راحتی از کنار آن رد شود."

"عاشور" در پایان می نویسد: "حال مردم و انقلابیون فهمیده اند که ظاهرا برای تحقق آرمان های انقلاب خود راهی دراز را پیش رو دارند و هنوز می بایست با بقایای رژیم مبارک برای به ثمرنشاندن انقلاب خود بجنگند. فریادهای یکصدای مردم در میدان التحریر پس از صدور حکم به خوبی نشان دهنده چنین اراده ای است. آنها یکپارچه فریاد می زدند "یا حق شهدا را می گیریم، یا مثل آنها مقابل گلوله می ایستیم."

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.