سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/ از روز ملی گل تا اولین سانحه هوایی بشر

روز گل و گیاه، دستور احياء صنعت فرش ايران، لغو امتياز نفتي دو کمپانی آمريكايي در ايران، دوران کوتاه نافرماني‌هاي مسلحانه در ايران، تعیین گروههای چهارگانه خون، روزي كه پاپ «مارتين لوتر» را مرتد خواند، عملیات قدس 3 ، اصابت آخرین موشك در دور جدید جنگ شهرها به بغداد، نخستين سانحه هوايي تاريخ بشر در فرانسه و... از مهمترین رویدادهای امروز در تاریخ ایران و جهان است.

25 خرداد روز گل و گیاه
خرداد ماه برای دوست داران محیط زیست رنگی متفاوت دارد. اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی ، 15خرداد روز جهانی محیط زیست، 25 خرداد روز گل و 27 خرداد روز جهانی بیابان زدایی است.



با توجه به اینکه امروز ، روز ملی «گل» در كشور نامگذاری شده است به یک آیا می دانید که بسنده می کنیم.

 سرانه مصرف گل در ايران كمتر از 10 شاخه است؛ در صورتى كه اين رقم در هلند به 150 شاخه مى‏رسد؟ در سال 84 ، در مجموع حدود 15 ميليارد شاخه گل بريده، 120 ميليون گياه گلدان و 800 ميليون گياه بوته‏اى توليد شده است كه در مقايسه با مساحت 4500 هكتارى سطح زير كشت گل‏ها و گياهان زينتى، رقم بسيار كمى است. اين امر، نشانه آن است كه مسئولين، بايد توجه بيشترى به اين امر داشته باشند. پس رواست كه تنها به روز 25 خرداد بسنده نكنيم و همه روزهامان، روز گل و گياه باشد. پس: گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت.


دستور احياء صنعت فرش ايران



شاه اسماعيل صفوي كه در مارس 1502 ميلادي شيعه اثني عشري را مذهب رسمي ايرانيان اعلام كرد سه ماه بعد ، 15 ژوئن همين سال، دستوري براي احياي صنعت فرش ايران به همان گونه كه در عهد ساسانيان بود صادر كرد كه در آن تأكيد بر بازگشت به اصالت قديم فرش ايران و استفاده از نقش و تصوير گياهان و حيوانات شده بود.

در دوران سلطه ايلخانيان و پس از ورود ايلات ترك ماوراء النهر به ايران، بافت فرش در ايران تغيير يافته و فرشهاي كوچك با اشكال هندسي ويژه مفروش كردن چادر و خيمه باب شده بود. شاه اسماعيل كه يك حكومت مركزي نيرومند در ايران به وجود آورده بود در سال 1508 بغداد را تصرف كرد و در سال 1510 ميلادي ازبكها به رياست محمدخان شيباني را در هم شكست و حكومت سمرقند را به «بابر» از اميران تيموري سپرد، ولي در اوت 1514، نيروهاي او به علت نداشتن اسلحه آتشين- توپ و تفنگ- از ارتش عثماني در دشت چالدران شكست خوردند و اين شكست مقدمه صدها سال جنگ ميان ايران و عثماني (تركيه) شد.

لغو امتياز نفتي دو کمپانی آمريكايي در ايران
25 خرداد سال 1317 (15 ژوئن 1938) و پنج سال پس از تصويب تمديد قرارداد امتياز نفت انگلستان به مدت 60 سال در مجلس!، دولت وقت امتياز نفت شمال را كه قبلا به دو شركت آمريكايي داده شده بود لغو و كان لم يكن اعلام داشت. در سال 1312 كه مذاكره براي تمديد قرارداد نفت انگلستان در جريان بود، نظر به ملاحظات روابط با مسکو، نفت شمال ايران (اصطلاحا، ازحوزه قرارداد) مستثني شده بود. در آن زمان دولت مسکو با آمریکا معارضه نداشت و به باور تاریخنگاران، لغو قرارداد کمپانی های آمریکایی خواست دولت لندن بود زیراکه نمی خواست در ایران حتی رقیب انگلوساکسون داشته باشد.

دوران کوتاه نافرماني‌هاي مسلحانه در ايران
برکناري سيّد ضياء طباطبايي يزدي از نخست وزيري و دادن مقام او به قوام السلطنه و عيان شدن مداخلات خارجي در ايران (برغم کنار رفتن دولت مسکو از استعمارگري) سبب وقوع چند نافرماني مسلحانه در ايران وقت شده بود. درحالي که سرهنگ محمدتقي خان پسيان در خراسان و ميرزا کوچك‌خان در گيلان با ضعف‌هاي حاکميّت در تهران به مخالفت برخاسته بودند، 25 خرداد 1300 ساعد تنکابني ـ افسر ارتش و پسر سپهسالار ـ تنکابن را تصرف و اعلام کرده بود که به تهران نيرو خواهد فرستاد تا وطن را نجات دهد. پنج روز بعد احسان الله مازندراني با همين هدف چالوس و کلاردشت را تصرف کرد و در نقطه‌اي ديگر از مازندران، امير مويّد سوادکوهي دست به نافرماني مسلحانه زده بود. دولت تهران براي حل مسئله از امير مويّد آغاز کرد و سرتيپ امير احمدي (بعدا سپهبد) را با يک واحد قزاق به مازندران فرستاد و وي با خشونت تمام امير مويد را شکست داد و اردوگاه اورا به آتش کشيد.

تعیین گروههای چهارگانه خون



15 ژوئن 1667 دکتر باپتیست دنیس (پزشک ویژه لوئی چهاردهم پادشاه وقت فرانسه) اندیشه خود تزریق خون (ترانس فیوژن)را برای نجات زخمی ها و کسانی که مقدار زیادی خون از دست داده بودند با تزریق خون گوسفند به سه نفر و خون گاو به یک نفر به آزمایش گذارد که نیمی از آنان که خون بیشتری دریافت کرده بودند درگذشتند و دولت ادامه این تجربه را ممنوع کرد. 234 سال بعد (14 ژوئن 1901) دکتر «کارل لاندشتاینر» زیست شناس و پزشک اتریشی مسئله را حل کرد و اعلام داشت که خون انسانها چهار گروه هستند؛ آ، ب، آ ـ ب و اُ. که تنها خون گروه «اُ» قابل تزریق به همه است. خون گروه «آ» را تنها به دارندگان گروههای «آ» و «آ ـ ب»، خون گروه «ب» را به گروههای «ب» و «آ ـ ب» و خون گروه «آ ـ ب» را تنها به همین گروه می توان تزریق کرد. وی افزوده بود که گروه خونی یک فرد میراث او از پدر و مادر به یک نسبت و برپایه حضور و یا غیبت آنتی ژن است. وی که این کشف مهم خودرا به مناسبت زادروش اعلام کرده بود بعدا «آر ـ اج = اِر ـ هاش» خون را هم کشف کرد و برنده جایزه نوبل شد.

روزي كه پاپ «مارتين لوتر» را مرتد خواند



15 ژوئن سال 1520 روزي است كه پاپ وقت «لئون دهم» مارتين لوتر كشيش آلماني را كه تز تازه‌اي مطرح ساخته بود مرتد خواند، از كليساي كاتوليك بيرون راند و تهديد به تكفير كرد (كه مجازات تكفير پاپ؛ آتش زده شدن بود). با وجود اين، لوتر و روش او «مذهب تازه ــ پروتستان (معترض)» ــ باقي ماند و در سراسر جهان 600 ميليون پيرو دارد.لوتر بسياري از تشريفات و مقررات كليساها از جمله منع ازدواج كشيش‌ها، پاكسازي گناهان افراد با دريافت هديه (پول) و 93 مورد ديگر را زائد و غير لازم اعلام كرده بود و گفته بود که انجيل به چنين مواردي اشاره ندارد.

قاليچه پارسي 4 ميليون دلاري
فروش يك قاليچه پارسي 390 ساله در حرّاج سوم ژوئن 2008 اشياء تاريخي و هنري در نيويورك به مبلغ چهار ميليون و 450 هزار دلار توجه مخاطبان رسانه ها را براي مدتي از گزارشهاي سياسي برگرفت و به هنر ايراني معطوف ساخت. ساير اخبار آن بخش خبري رسانه هاي صوت و تصويري، مربوط به ديدار نخست وزير عراق در تهران با رهبر ايران و دريافت اين اخطار از او بود كه با آمريكا موافقتنامه اي مبني برماندن نيروهاي آن كشور بعد از سال جاري 2008 در عراق امضاء نكند؛ همچنين درخواست تكراري بوش از سران كشورهاي مورد بازديد در اروپا كه بر تحريم ايران بيفزايند و ....
قاليچه پارسي كه بفروش رفت بافت اصفهان (پايتخت وقت) در دوران پادشاهي شاه عباس يكم بود كه در بافت آن نخ ابريشم و هفده رنگ مختلف بكار رفته است. اين قاليچه متعلق به بانو «دورس ديوك» بود كه در 1993 فوت شده است. پروفسور آرتر پوپ ايرانشناس بنام در تاليف خود «مروري بر هنرهاي ايراني» به چگونگي اين قاليچه اشاره كرده است.

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران

25 خرداد 1360
تجمع اعتراض ‌آمیز طرفداران جبهه ملی که قرار بود در اعتراض به لایحه قصاص صورت گیرد، پیرو هشدار امام‌ خمینی( ره ) و با حمایت مردم از بیانات ایشان، برگزار نشد.

25 خرداد 1356
ژنرال سگف (SEGEF)  وابسته نظامی جدید رژیم اسرائیل، محرمانه وارد تهران شد.

25 خرداد 1355
"انورسادات" رئیس جمهور مصر در رأس هیأتی از مقامات بلند پایه وارد تهران شد.

25 خرداد 1344
به دنبال محاکمه 13 نفر به اتهام قتل«حسنعلی منصور» در دادگاه‌های نظامی، حکم اعدام درباره چهار نفر از آنان شامل «محمد بخارایی‌»، «صفار هرندی»، «صادق امانی» و «نیک نژاد» اجرا شد و بقیه به حبس‌های سنگین محکوم شدند.

25 خرداد 1301
مجلس شورای ملی ضمن ایجاد تغییراتی در قانون مصوب 30 آبان 1300، به دولت اختیار داد امتیاز نفت شمال را به کمپانی امریکایی که 10 میلیون دلار وام در اختیار دولت ایران می‌گذارد، قرار دهد.

25 خرداد در هشت سال دفاع مقدس

25 خرداد 58
ادامه خط‌ مشی ایجد رعب و وحشت و بمب‌گذاری جریان‌های قومی در خوزستان از جمله تیراندازی شبانه در آبادان ، حمله با كوكتل مولوتف به سینما اتحاد و اداره بندر خرمشهر ؛ بازتاب این حوادث در رادیو ریاض ؛ ملاقات بسیاری از مقامات كشوری و لشكری و قضایی استان با آیت الله شبیر خاقانی برای تسلیت‌گویی فوت خواهر ایشان و همچنین از بین رفتن جوّ بدبینی موجود ؛ مصاحبه مدنی درباره توقیف مقدار زیادی اسلحه و مهمات وارده از مرز عراق .

تشدید جنگ تبلیغاتی بین ایران و عراق : تفسیر 15 دقیقه‌ای مشاور تلویزیون بغداد از اوضاع ایران و حوادث خوزستان و نام بردن از خوزستان و خرمشهر با نام‌های عربستان و محمره ؛ تفسیر رادیو صوت الجماهیر از خواسته‌های مردم خوزستان و استفاده از الاهواز به جای اهواز ؛ گزارش روزنامه كیهان از تظاهرات مردم عراق در شهرهای نجف ، بغداد ، موصل ، كربلا ، بصره ، كاظمین و كوت در پشتیبانی از رهبر انقلاب اسلامی عراق ، آیت الله سید محمد باقر صدر .

آیت الله سید صادق روحانی در مصاحبه مطبوعاتی : چنانچه تحریكات و ادعای اعراب برای بازگرداندن جزایر تنب بزرگ و كوچك و ابوموسی ادامه یابد ایران ادعای اراضی خود را بر بحرین دنبال خواهد كرد . ما در خوزستان ادعای آن زمین‌هایی را داریم كه به دنبال صلح صدام حسین و محمدرضا پهلوی به رسم تعارف به عراق واگذار شد .

تلاش گسترده سازمان مجاهدین خلق برای تحت الشعاع قرار دادن مسئله جاسوسی محمدرضا سعادتی و مخدوش جلوه دادن اسناد به دست آمده ، با طرح مسئله شكنجه ؛ تلگرام سازمان به مهندس بازرگان ، شورای انقلاب و وزیر دادگستری مبنی بر اینكه برادر اسیر ما به وسیله یك گروه از پاسداران شدیداً تحت شكنجه قرار گرفت .

مستندات و دلایل امام خمینی ، آیت الله بهشتی و دكتر یزدی در محاسن تشكیل مجلس خبرگان برای تدوین قانون اساسی جدید و مضرّات تشكیل مجلس مؤسسان .

25 خرداد سال 60
120 نفر از نمایندگان خواستار طرح مسئله كفایت سیاسی رئیس جمهور در مجلس شدند.
دعوت جبهه ملی و مجاهدین خلق برای راهپیمایی در حمایت از بنی‌صدر.

25 خرداد سال64
اصابت آخرین موشك در دور جدید جنگ شهرها به بغداد
عملیات قدس 3
اعلام توقف حمله به مناطق مسكونی به مدت دو هفته از سوی عراق
 
برخي رويدادهاي 15 ژوئن

763 :  يك خورشيد گرفتگي روي داد كه آشوري ها شرح آن را بر سفال نوشته اند و اين سفال نوشته تا به امروز باقي مانده است.

1752: بنجامين فرانكلين با فرستاد يك بادبادك به آسمان فيلادلفيا در هواي توفاني و توام با رعد و برق، و مشاهده سوختن بادبادك ـ رابطه الكتريسيته ساكن و صاعقه را اثبات كرد.

1758:  نخستين سانحه هوايي تاريخ بشر در فرانسه روي داد و دو تن كه با يك بالون هواي گرم تا ارتفاع 450 متري بالا رفته بودند كه از درياي مانش بگذرند و در انگلستان فرود آيند بر اثر آتش گرفتن بالن سقوط كردند و جان سپردند. يكي از اين دو، «ژان فرانسوا دو روزيهمدرس فيزيك و شيمي و سازنده بالن بود.

1860: نخستين مهاجر سفيد پوست در ايداهو ــ ايالت كوهستاني آمريكا ــ مستقر شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.