سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مواظب «ماه» این شب‌ها باشید+عکس

پدیده دور شدن از زمین در 27 خردادماه رخ خواهد داد و در این زمان می توان ماه را در دورترین نقطه از این کره خاکی مشاهده کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ماه تنها قمر طبیعی سیارهٔ زمین و پنجمین قمر طبیعی بزرگ در منظومه خورشیدی در میان ۱۷۳ ماه موجود در این منظومه است. قطر کره ماه یک‌چهارم کره زمین است و هیچ سیاره دیگری در منظومه خورشیدی، نسبت به اندازهٔ خود ماهی به این بزرگی ندارد
مدار حرکت ماه به دور زمين بر خلاف باور بسياري بيضوي است و نه دايره.

به همين دليل فاصله ميان مرکز زمين و مرکز ماه طي هر يک از دوره هاي کامل چرخش ماه، متغيير است. در نزديکترين فاصله ماه به زمين که اصطلاحا حضيض خوانده مي شود فاصله اين دو جرم کيهاني از يکديگر 363 هزار و 300 کيلومتر خواهد بود.

اين فاصله در نقطه عکس، يعني در دورترين فاصله ممکن به 405 هزار و 500 کيلومتر افزايش پيدا مي کند. به بياني ديگر زمانيکه ماه در نزديکترين فاصله خود از زمين کامل شود، 14 درصد بزرگتر ديده شده و درخشش آن 30 درصد افزايش خواهد يافت.



با توجه به اینکه ماه، هر چهار هفته (دقیقتر، هر ۲۷ روز و ۷ ساعت و ۴۲ دقیقه و ۲۴ ثانیه یکبار (27.321 روز)، فاصله اش با زمین به نزدیکترین حد می‌رسد و البته در دوره فوق، یکبار هم از زمین دور دور می‌شود، پدیده دور شدن از زمین در 27 خردادماه رخ خواهد داد و در این زمان می توان ماه را در دورترین نقطه از این کره خاکی مشاهده کرد.

با توجه به اینکه برخی افراد بدون داشتن استدلال های علمی و منطقی، دور و نزدیک شدن کره ماه از زمین را منشا برخی اتفاقات و وقوع بعضی از طلسم ها می دانند، این پدیده مورد توجه ویژه این قبیل افراد قرار دارد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.