سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

ضرورت ايجاد صنايع جانبي و تبديلي در بخش كشاورزي استان

رييس انجمن صنفي كشاورزان دزفول با اشاره به افزايش توليد برخي محصولات كشاورزي و به تبع عرضه اين محصولات با قيمت پايين، بر لزوم ايجاد صنايع جانبي و تبديلي در بخش كشاورزي استان تاكيدكرد.


ناصر نظري در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ‌خوزستان، اظهاركرد: با ايجاد اين صنايع از هدر رفت محصولات مازاد جلوگيري مي‌شود و براي اين صنايع به برنامه‌ريزي پيچيده‌اي نياز نيست.

وي افزود: به‌راحتي مي‌توان در بخش صنايع جانبي كشاورزي استان سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني انجام داد؛ به عنوان مثال در خصوص پياز توليدي استان مي‌توانيم مسايلي همچون تهيه اسانس و پودر پياز را در برنامه قرار دهيم.

نظري تصريح‌كرد: اميدواريم مسوولان استان به اين موضوع توجه كنند. در دنيا پياز كشت مي‌شود اما فقط بحث تازه‌خوري آن مطرح نمي‌شود؛ البته لازم است در كشور الگوي كشت داشته باشيم. به عنوان مثال اگر مصرف ما 2 ميليون تن پياز در كشور است پس به همين ميزان پياز توليد كنيم.

وي عنوان‌كرد: متاسفانه پياز توليدي استان مشمول خريد تضميني شده و نرخ آن از خريد توافق كمتر است و در اين مواقع پيازكاران زيان مي‌بينند. در حال حاضر پياز با قيمت حدود 106 تومان از كشاورزان خريداري مي‌شود كه با قيمت تمام شده توليد پياز براي كشاورز متفاوت است و اگر چه اين قيمت براي كشاورز صرف نمي‌كند اما كشاورز راهي به جز برداشت ندارد.

رييس انجمن صنفي كشاورزان دزفول در خصوص برنامه‌ريزي‌هاي اين انجمن براي كشت تابستانه بيان‌كرد: اميدواريم با توجه به ميزان ذخيره آبي باقيمانده سد دز، به كشت تابستانه و پاييزه ما لطمه نخورد و مسوولان متولي كشاورزي استان در اسرع وقت براي تامين آب كشاورزان در فصل پاييزه و تابستانه دزفول برنامه‌ريزي كنند.

نظري ادامه‌داد: در قالب فصل كشت تابستانه و پاييزه قرار است محصولاتي همچون گوجه، ماش، ذرت دانه‌اي و انواع سبزي‌جات كشت شود. گوجه در يك ماه گذشته با قيمت 2 هزار تا سه هزار تومان در بازار عرضه مي‌شد اما هم‌اكنون بهترين نوع گوجه را كيلويي 500 تومان مي‌خريم و بايد گفت كه كشاورزان نقش اساسي در تغييرات قيمتي دارند و نبايد تلاش آن‌ها را ناديده گرفت.

وي اظهاركرد: وقتي توليدات كشاورزان وارد بازار مي‌شود قيمت‌هاي كالاها در بازار متعادل مي‌شود و افزايش توليد در تعادل قيمت‌ بازار موثر است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.