سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد؛

چرخش در سیاست های اتحادیه بحران زده یا عدم رویارویی با بحرانی جدید

چند روز مانده به برگزاری مذاکرات ایران وگروه 1+5 درمسکو آمریکا چند کشور دیگر را از تحریم های نفتی معاف کرد و این امر نشانگر چرخش در سیاست های اتحادیه بحران زده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، چند روز مانده به برگزاری مذاکرات ایران وگروه 1+5 درمسکو آمریکا چند کشور دیگری را از تحریم های نفتی یک جانبه که توسط اتحادیه اروپا که  از 11 تیر اجرایی خواهد شد معاف کرد واز سوی دیگر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده گروه 1+5 حاضر به گفتگو با ایران درچارچوب بسته پیشنهادی کشورمان درمسکو است.

اگر چه باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال  نامه ای به هلگا اشمید معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 1+5 در مذاکرات از به تاخیر افتادن روند تعیین چارچوب مشخص برای مذاکرات مسکو ابراز نگرانی  کرده وهشدارهایی به مقامات کشورهای غربی داده بود اما یکباره شاهد چرخشی در سیاست های غرب  درقبال کشورمان بودیم، این چرخش سیاسی دو گانه غربی ها  درآستانه مذاکرات مسکو ناشی از وجود اختلافاتی  درونی میان  اعضای  این اتحادیه بحران زده را نشان می دهد.

البته تکرار این گونه چرخش ها از سوی مقامات غربی در قبال ایران دور از انتظار نبوده و آنان دائما از مواضع خود در قبال جمهوری اسلامی عقب می نشینند و این مسئله حاکی از حقوقی بودن فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است.

گویا سران همیشه مدعی این اتحادیه توان روبرو شدن با بحرانی جدید را ندارند چرا که به اندازه کافی به چهره اتحادیه اروپا در عرصه بین المللی ضربه وارد شده اما آن ها میدانند که توان مقابله با ایران را ندارند و نمی خواهند از این طریق ضربه ای جبران ناپذیر به خود  وارد کنند.

از سوی دیگر هزینه های گزاف جنگ درافغانستان وعراق برای اتحادیه اروپا ومردمانش غیرقابل تحمل تراز گذشته شده تا جایی که مستاجر جدید الیزه دستور خروج نیروهای نظامی فرانسه از افغانستان را صادر می کند تا از این طریق وی نیز یکی دیگر ازقربانیان  تصمیمات اشتباه سارکوزی نشود و شاید از این راه بتواند تا حدی نظر فرانسوی های ناراضی را جلب کند اما ساکنین قاره سبز از سران خود انتظار برخورد عاقلانه و به دور از هرگونه تنشی را با ایران دارند و آنان نمی خواهد که سران این قاره با پول مالیات آنان  آهنگ هم صدایی با آمریکا را سر دهند.

با توجه به اینکه تاکنون هیچ کشوری اجازه بازدید از سایتهای نظامی خود را به بازرسان آژانس نداده مقامات ایرانی اعلام کردند که مانعی برای دسترسی به پارچین که یک  سایت نظامی است ،وجود ندارد.

غرب مجددا در فضا سازی های خود علیه ایران ناکام ماند و با این اقدام خارج از تعهدات جمهوری اسلامی به آژانس و باز هم این سوال اساسی مطرح می شود که آیا غرب نمی خواهد از مواضع غیر قانونی خود در قبال فعالیت های هسته ای صلح امیز کشورمان تجدید نظر کند؟و آیا ادامه این راه به سردرگمی بیشتر سران قاره سبز نمی انجامد؟

گفتنی است، غرب با ناکامی در قبال مواضع هئیت مذاکره کننده ایرانی گویا دیگر یارای مقابله با مواضع قانونی جمهوری اسلامی را ندارد و با استثنا قرار دادن برخی کشورها  از اعمال تحریم ها علیه ایران که مطمئننا این اقدام فقط برآمده از تصمیم آمریکا نبوده  بلکه حاکی از اتفاق نظر غرب و آمریکا تحت تاثیرفشارهای افکار عمومی و ایستادگی جمهوری اسلامی بر مواضع خود است و این مسئله نوید  پیروزی ایران در2 دور مذاکرات و نوید پیروزی بعدی در مذاکرات مسکو را می دهد./پ2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.