سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري عنوان شد؛

بازوان اقتصادي ايران در برابر تحريم ها مقاوم است/خنثي كردن 200تحريم آمريكا در 33 سال اخير

رهبر رئيس دانشگاه تهران گفت: ايران با توانمند سازي خود توانسته تمامي تهديدهاي تحريم ها را به فرصت تبديل و اثرات آن را بر اقتصاد كشور به صفر برساند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، فرهاد رهبر در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با بيان اينكه در طي 33 سال اخير و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران آمريكا 4 تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران به كار گرفته است، گفت: مهمترين اين تحريم ها مسدود شدن دارايي ها ايران مي باشد و سه تحريم ديگر در توافقات الجزيره و فراز و نشيب هاي اقتصادي ايجاد شده است.
وي ادامه داد: موقعيت استراتژيك ايران و شناخته شدن آن به عنوان قلب تپنده جهان نقش موثري در آينده هر كشوري دارد.
رهبر در ادامه تصريح كرد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي آمريكا موقعيت ممتاز خود را از دست داد و براي بدست آوردن موقعيت گذشته خود در حال حاضر از هيچ كوششي دريغ نمي كند.
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه موقعيت ايران در منطقه خاورميانه براي تمامي كشورهاي دنيا اثرگذار است، افزود: موقعيت ژئوپولتيك ايران در خليج فارس و نهفته شدن 500 ميليارد دلار ذخاير نفتي  و 40 درصد از ذخاير نفتي در گلوگاه خليج فارس و هرمز موقعيت ايران را در ميان تمامي كشورهاي دنيا ممتاز كرده است.
وي در ادامه اظهار داشت: درشمال ايران  داراي3.2 ميليون هكتار زمين،هستيم همچنين 58ميليارد دلار نفت،  70 درصد از ذخاير شناخته شده دنيا ،40 درصد از گاز جهان و عناصري كه بسياري از كشورهاي دنيا نيازمند هستند ازجمله اورانيوم، منيزيوم در کشور ما نهفته است.

اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه بسياري از افراد دلايل تحريم ها را عدم دسترسي ايران به انرژي هاي هسته اي مي دانند، افزود: ايران 33سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي در دوران هاي مختلف در تحريم به سر مي برد در حالي كه موضوع انرژي هسته اي در دهه هاي اخير بوجود آمده است.
وي افزود: آمريكا ايران را خطر جدي براي رژيم صهيونيستي مي داند كه براي مهار اين رفتار و تغيير آن به سمت استراتژيك هاي خود چنين تحريم هايي را بكار مي برد.
در ادامه اين گفتگو، محمد پاريزي معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي با اشاره به اينكه ايران قصد تبديل شدن به قدرت اقتصادي منطقه را دارد، افزود: جمهوري اسلامي ايران ذخاير بسياري براي عرضه دارد و با توجه به حساسيت هاي ژئوپولتيكي ايران، تبديل شدن آن به قدرت اقتصادي در منطقه، از مواردي است كه غربي ها جزو استثناهاي خود مي دانند.
وي در ادامه با بيان اينكه تحريم ها در اقتصاد ايران كارآمد نمي باشد، افزود: تغييرات اقتصادي بحرانهاي بين المللي بسياري ايجاد كرده و درطي چند سال اخير اثرات اين بحران ها در كشورهاي اروپايي و آمريكايي و وابسته به آن قابل لمس است در حالي كه اين بحران در اقتصاد ايران اثر گذار نبوده است.
وي تصريح كرد: اثرگذار نبودن تحريم ها و خودكفا بودن ايران در برابرتحولات اقتصادي دنيا، آمريكا را نگران كرده است.
وي يادآور شد: خودكفايي ايران و وابسته نبودن به بازارهاي مالي و مخاطره آميز بودن وضعيت آمريكا و از همه مهمتر كاركردهاي خاص اقتصاد ايران نگراني هاي آمريكا را دو چندان كرده است.
پاريزي اظهار داشت: اكنون حجم اقتصاد ايران بين 500 تا 1000ميليارد دلار است و حساسيت ويژه ايران در استفاده از ذخاير انرژي و الگوي مقاومتي در برابرتحريم ها بسياري از اثرات آن را كمرنگ كرده است.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: تجديد نظر كردن بسياري از كشورها در تحريم ها، نشان دهنده شكنندگي بيشتر آمريكا از تحريم هاي اقتصادي است.
پاريزي با اشاره به كاهش نرخ رشد اقتصادي در كشورهاي اروپايي گفت: نرخ رشد آمريكا درسال 2012 در خوش بينانه ترين حالت 3 درصد و در اروپا بين 1 تا 2.5 بوده و با فروپاشي يورو نرخ رشد آن به نقطه منفي رسيده است.
وي يادآور شد: بي ارزش شدن ارز و حركت سرمايه ها به سمت كالاهاي ديگر و افزايش قيمت جهاني نفت تهديدي براي كشورهايي در وضعيت مخاطره آميز به شمار مي رود.
در ادامه فرهاد رهبر با اشاره به اينكه به همان دلايلي كه آمريكا تحريم ها راعليه ايران بكار برد، ايران نيز تحريم ها را به زانو درآورد، گفت: موقعيت هاي ممتاز ايران و نقش آفريني آن در اقتصاد دنيا موجب شكست  تحريم هاي اقتصادي شده است.
وي افزود: ايران به دليل موقعيت هايي از جمله ثروتمندي، پهناوري، ذخاير انرژي و سرمايه هاي انساني قابل توجه، توانسته است داعي شعار استقلال را بدهد و تا حد زيادي استقلال خود را در اداره حكومت حفظ كرده است.
رهبر يادآور شد: ايران كشور قابل انكار و حذف شدن نيست و تحريم ها نيز اثري در اقتصاد ايران نخواهدداشت.
رئيس دانشگاه تهران با اشاره به صحبت هاي كسينجر يكي از تحليل گران اقتصادي آمريكا گفت : وي معتقد است تحريم ها در ايران بي تأثير بوده و آمريكا بايد به دنبال منافع بلندمدت خود باشد ،تحليل گر ديگري در اين زمينه گفته است ايران خود را در برابرتحريم هاي بين المللي سازگار كرده است.
وي با اشاره به اينكه تحريم ها در ايران مانند واكسن عمل كرده است، گفت: درطي 33سال اخير 200 نوع تحريم توسط آمريكا و همكارانش در ايران اعمال شده كه به طور متوسط ساليانه ايران با 5 نوع تحريم مواجه بوده كه هرساله ايران در برابر اين تحريم ها مقاومت كرده است.
اين كارشناس اقتصادي در ادامه تصريح كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامي فرموده اند ايران در برابر تحريم ها بازوان خود را تقويت كرده و اين تحريم ها مانع جدي براي پيشرفت ايران نبوده است.
وي در ادامه اظهار داشت: تحريم ها موجب شناخته شدن توانمندي ها و اجراي هرچه بهتر آنها شده است، ايران در شرايط تحريم هاي شديد توانسته است به تكنولوژي انرژي هسته اي دست پيدا كند.
اين كارشناس اقتصادي با اشاره به اينكه تحريم ها عليه ايران موجب تغيير پيدا كردن شركاي تجاري ايران شده است، افزود: اين تحريم ها موجب كاهش روابط اقتصادي با انگليس شده است.
وي ادامه داد: هر كشوري كه در تحريم هاي عليه ايران شركت كرده با زيان هاي اقتصادي بسياري روبرو شده است.
رهبر در ادامه اظهار داشت: ايران توانسته در طي مدت تحريم ها براي رفع تمامي نيازهاي اقتصادي و سياسي خود را توانمند و بي نياز از ساير كشورهاي دنيا كند.
در ادامه پاريزي معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي با اشاره به اينكه ايران در اوج مواجه با تحريم ها توانسته است بزرگترين توانمندسازي را كه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مي باشد به كار گيرد، افزود: انضباط مالي و رفتاري در برابر بزرگترين ثروت ملي كه ذخاير انرژي مي باشد را به كار گيريم كه اين خود يكي از نمونه هاي تبديل كردن تهديدها به فرصت  به شمار مي رود.
وي با اشاره به اينكه اساس تهديد هاي مخاصمه جويي در دو حوزه عمليات واقعي و عمليات رواني است، افزود: اين عمليات واقعي در چهار سطوح توسط شوراي عالي امنيت، آمريكا و  اتحاديه اروپا صورت مي گيرد و تمامي آنها سعي در سرمايه گذاري ايران در مبادلات اقتصادي و گردش هاي مالي دارند.
وي در ادامه افزود: درصورتي كه عمليات واقعي جوابگو و موفقيت آميز نباشد بسياري از كشورها به سمت عمليات رواني كه نشانگر تزلزل و بي ثباتي اقتصاد كشور است پناه مي برند.
پاريزي در ادامه درخصوص شاخص هاي اقتصادي ايران صحبت كرد و گفت:شاخص هاي رشد اقتصادي ايران درسال 89 با احتساب نفت 5.8 بوده كه درصورت كنار گذاشتن نفت نرخ رشد آن 6.1درصد مي رسد كه اين نشان مي دهد ايران بالاترين نرخ رشد اقتصادي را درميان كشورهاي جهان بدست آورده است.
پاريزي در ادامه تصريح كرد: نرخ هاي رشد درسال 90 نشانگر همين ميزان بوده و كاهش چنداني دراين سال حتي با وجود تحريم ها و تحولات اقتصادي نداشته است.
معاون امور اقتصادي وزارت اقتصاد و دارايي در ادامه يادآور شد: ايران در سال مالي 90 با وجود تمامي تحريم ها و مسدود شدن حساب هاي خود حدود 200 ميليارد تومان با دنيا تبادلات اقتصادي داشته كه از اين ميزان 60 ميليارد تومان آن مربوط به واردات سرمايه، ماشين آلات و مواد اوليه بوده و 45 ميليارد  دلار آن مربوط به صادرات غير نفتي به كشورهاي خارجي با وجود تحريم ها در سال 90 بوده است.
وي در ادامه توضيح داد: درسه سال اخير ميزان صادرات غير نفتي ايران 15 ميليارد دلار بوده كه در سال 90 اين رقم به 45 ميليارد دلار رسيده و در برنامه داريم كه اين رقم در سال 91 به 50 ميليارد دلار برسد.
رهبر با اشاره به اينكه در زمان بيل كلينتون آمريكا به دليل فعل و انفعالات اقتصادي خود براي به زانو در آوردن كشورهايي كه از وي طرفداري نكرده اند ابزار تحريم را به كار برد، گفت: از سال 1914 تا 1990 آمريكا 1076 تحريم بر عليه كشورهايي كه از وي طرفداري نمي كردند به كار برده كه 66 درصد از اين تحريم ها ناموفق و تنها 34 درصد از آنها اثرات اندك و كوتاه مدتي داشته است.
وي ياداور شد: اثرات تحريم ها بر ايران هيچ هماهنگي با اهداف در نظر گرفته شده با آمريكا ندارد و به اصطلاح اثرات آن زمين تا آسمان با اهداف آمريكا تفاوت دارد.
وي در ادامه تصريح كرد: امريكا متوجه شده توانايي لازم براي اعمال تحريم ها عليه ايران را ندارد و به همين دليل عقب نشيني را آغاز كرده است.
رهبر در ادامه خاطر نشان كرد: بزرگترين جراحي اقتصادي ايران كمترين افزايش قيمت را در ايران داشته در حالي كه اگر اين تحريم در ساير كشورها اتفاق مي افتاد افزايش قيمت هاي بسياري را بر جاي مي گذاشت.
وي در ادامه افزود: همراهي مردم نقش موثري بر اجراي هرچه بهتر اين طرح داشته است.
وي در خصوص افزايش قيمت برخي از حامل هاي انرژي ناشي از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: بخش عمده اي از اين افزايش قيمت ها ناشي از تحريم هاي اقتصادي بوده است.
اين كارشناس اقتصادي در ادامه ياداور شد: 20 درصد از افزايش قيمت حامل هاي انرژي ناشي از هزينه هاي كنترل تحريم ها مي باشد.
پاريزي در ادامه در خصوص 18 كشوري كه از ميزان تحريم هاي خود عليه ايران كاسته اند، گفت: مهمترين دليل انصراف اين كشورها افزايش قيمت ذخاير انرژي مي باشد و به دليل نقش 40 درصدي ايران در بازارهاي توليد انرژي و مبادلات تجاري به كار بردن تحريم ها از سوي اين كشورها نگران كننده است.
وي در ادامه تصريح كرد: بحران هاي مالي و ركود ايجاد شده در اغلب كشورهاي اروپايي و آمريكايي و مناطق يورو و افزايش قيمت ها خطرات اقتصادي را افزايش مي دهد و همين امر بسياري از كشورها را به انصراف از تحريم ها سوق مي دهد.
رهبر در ادامه در خصوص اثرات و جنگ هاي رواني برخي از كشورهاي خارجي توضيح داد: همراهي مردم با انقلاب اسلامي و مسئولان موجب نااميد شدن بسياري از كشورها از تحريم ها شده و بسياري از آنها به سمت ابزار ديگري از جمله عمليات رواني روي آورده اند.
وي در ادامه افزود: نااميدي مردم ناشي از مسائل اقتصادي و پر رنگ جلوه دادن اين مسائل و حل نشدن آنها توسط مسئولان حربه جديدي از عمليات رواني است كه كشورهاي غربي به كار گرفته اند.
وي در ادامه اظهار داشت: تاريخ در طول ساليان بسيار اثبات كرده است كه مردم ايران بسيار هوشيار هستند و چنين حربه هايي نمي تواند مانع از پيروزي آنها براي رسيدن به اهداف خود شود.
وي با اشاره به اينكه عمليات جنگ رواني نشان دهنده افزايش نرخ بيكاري و نرخ تورم است گفت: بسياري از مسئولان منكر اين نرخ تورم و ميزان بيكاري در ايران نيستند و اين مسائل را مي توان با كمك و همياري مردم كاهش و به حد نرمال رساند.
در ادامه پاريزي با اشاره به اثرات مهم جنگ رواني بر اقتصاد كشور گفت: جنگ رواني به دليل آنكه با شايعه و فرضيات و افكار عمومي مردم سر و كار دارد بسيار مهم و خطرناك مي باشد.
وي در ادامه تصريح كرد: مي توان با شفاف سازي از وضعيت اقتصادي كشور از لحاظ نقدينگي، پولي، مالي و اميدواري مردم به كاهش نرخ تورم و بيكاري  اثرات اين جنگ رواني در كشور را از بين ببريم.
رهبر در پايان در خصوص اثرات جنگ رواني گفت: مردم ايران اثرات نتيجه مذاكرات هسته اي را بر اقتصاد كشور بايد ناديده بگيرند و در برابر اثرات جنگ رواني هوشيارانه عمل كنند.
پاريزي در پايان گفت: ذخاير ارزي كشور در صندوق توسعه ملي تاكنون 20 ميليارد تومان بوده كه اميدوار هستيم با اجراي هرچه بهتر قانون هدفمند كردن يارانه ها اين ميزان را به 50 ميليارد تومان برسانيم و در اختيار بخش خصوصي قرار دهيم./ک
گزارش از محبوبه کباري

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.