سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رويترز: آمريکا ترکيه را 180 روز از تحريم ها عليه ايران مستثني کرد

يک ديپلمات آمريکايي اعلام کرد آمريکا ترکيه را براي مدت 180 روز از تحريم هاي مالي مستثني کرده و علت آن اقدام تنها پالايشگاه نفت ترکيه (توپراس) در کاهش واردات نفت از ايران است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اين ديپلمات تصريح کرد بنابراين ترکيه و شرکت توپراس اکنون 180 روز فرصت دارند تا وضع نفتي اين کشور را بررسي و تصميم گيري کنند که چه کاري بايد انجام دهند. آنها همچنين بايد تصميم بگيرند آيا مي توانند واردات نفت از ايران را بيشتر کاهش دهند.

اين ديپلمات آمريکايي گفت پس از اين 180، واشنگتن بررسي خواهد کرد آيا توپراس واردات نفت از ايران را بيشتر کاهش داده است يا خير.

آمريکا ترکيه را تحت فشار قرار داده است تا برنامه هاي خود را براي کاهش 20 درصدي واردات نفت از ايران ادامه دهد و ظرف مدت شش ماه واردات نفت از ايران را بيشتر کاهش دهد.

هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت: آمريکا هند، کره جنوبي، ترکيه و چهار کشور ديگر را از تحريم هاي مالي واشنگتن مستثني خواهد کرد زيرا اين کشورها خريد نفت از ايران را بطور قابل توجهي کاهش داده اند.

اين بدين معني است که هالک بانک ترکيه قادر خواهد بود پرداخت ها به بانک مرکزي ايران را بدون نگراني از قرار گرفتن در فهرست سياه آمريکا انجام دهد.

ترکيه در سال 2011 پنجمين مشتري بزرگ نفت ايران بود بطوريکه روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت از ايران وارد مي کرد که 30 درصد از کل واردات ترکيه و هفت درصد از صادرات نفت ايران را تشکيل مي داد.

ترکيه در چهار ماه نخست سال 2012 بطور متوسط روزانه 210 هزار بشکه نفت از ايران وارد کرد. ترکيه در ماه مارس ظرفيت واردات نفت از ايران را به270 هزار بشکه در روز افزايش داد که بسيار بالاتر از سطح متوسط واردات نفت اين کشور در سال 2011 به شمار مي رود که 185 هزار بشکه در روز بود.

اتحاديه اروپا قرار است از يکم ژوئيه تحريم نفتي خود را عليه ايران به اجرا درآرود.

جديدترين بخش از تحريم هاي آمريکا عليه ايران نيز قرار است از بيست و هشتم ماه ژوئن به اجرا درآيد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.