سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درگیر شدن 1+5 در پذیرش رسمی غنی سازی پیروزی دیپلماتیک ایران پیش از مذاکرات مسکو

پس از حدود 10 روز بحث فشرده و مذاکره سنگین دیپلماتیک میان باقری و هلگا اشمید معاونان جلیلی و اشتون، گروه 1+5 بالاخره پذیرفت که موضوع حق غنی سازی ایران در دستور کار مذاکرات مسکو باشد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، سعید جلیلی و کاترین اشتون، پس از آنکه این موضوع قطعی شد که هلگا اشمید از اختیارات کافی برای مذاکره درباره دستور کار مذاکرات مسکو برخوردار نیست، دوشنبه شب (22 خرداد 1391/11 ژوئن 2012) تلفنی مذاکره کردند.

مطابق خبر رسمی این دیدار که از جانب دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شده، اشتون در این گفت وگو با تعدیل اساسی مواضع پیشین خود، قبول کرده است که بسته 5 محوری ایران که در بغداد به 1+5 ارائه شد، در دستور کار مذاکرات مسکو قرار داشته باشد.

محور اول از این بسته 5 محوری این بوده است که گروه 1+5 باید رسما حق غنی سازی ایران را بپذیرد و تضمینی هم که در مقابل، برای مطمئن شدن این گروه از صلح آمیز باقی ماندن برنامه هسته ای ایران ارائه خواهد شد، علاوه بر بازرسی های روتین آژانس که هم اکنون در حال انجام است، فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر حرمت ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی بویژه سلاح هسته ای است.

این موضوعی است که به صراحت از جانب تیم ایرانی در مسکو مطرح شد.

بنابر آنچه منابع مطلع در تهران می گویند کاترین اشتون در گفت وگوی تلفنی با جلیلی این موضوع را به طور کامل پذیرفته است که بسته ایران جزو دستور کارهای رسمی مذاکرات مسکو خواهد بود.

این مسئله ای است که گروه 1+5 در مذاکرات بغداد ابتدا نپذیرفت و پس از آنکه با تهدید قطع مذاکرات از جانب ایران مواجه شد، پذیرفت که بیانیه پایانی که از سوی اشتون در انتهای مذاکرات بغداد قرائت شد، نگاه ایران و غرب در کنار هم گنجانده شود بی آنکه 1+5 تصریح کند که موضوع غنی سازی ایران را به عنوان دستور کار مذاکرات آینده پذیرفته است.

اکنون مکالمه تلفنی اشتون جلیلی نشان می دهد موضوعی را که 1+5 نه در بغداد رسما پذیرفت و نه در مذاکرات پشت پرده باقری، اشمید اکنون به ناچار پذیرفته است.

کارشناسان عقیده دارند مهم ترین دلیل این اتفاق این است که گروه 1+5 دورنمای شکست مذاکرات مسکو و قطع مذاکرات را در دستور اصرار بر دستور کار انحصاری خود به وضوح مشاهده کرده است.

بنابراین آنچه اکنون رخ داده این است که 1+5 پذیرفته موضوع 20 درصد به موازات و همزمان با موضوع پذیرش رسمی غنی سازی در ایران مورد بحث قرار خواهد گرفت.

درگیر شدن 1+5 در بحث پذیرش غنی سازی در ایران به معنای سست شدن پایه های قطعنامه است که خود به خود منجر به متزلزل شدن اجرای تحریم ها خواهد شد./پ2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.