سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور؛

برنامه ریزی دقیق گامی موثر در جهت حرکت به سمت کشور ایمن در برابر حوادث

برگزاری مانورهای تخصصی و مدیریتی فرصت مناسبی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و نیز تقویت سازمان ها برای خدمات دهی مناسب در مواقع خطرات احتمالی است.

مرتضی اکبرپور، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: سازمان مدیریت بحران از سال 87 فعالیت مضاعفی را با همکاری مدیران اجرایی قانون شروع کرد بطوری که در وزارت کشور عضو شورای هماهنگی این سازمان است که برنامه هایی را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم با ارائه کار مطلوب و با برنامه ریزی به سمتی حرکت کرده که کشور ایمن در برابر حوادث داشته باشیم.
وی تصریح کرد: راه بسیار طولانی در پیش است تا ساختمان ها و تاسیسات زیربنایی را در برابر زلزله و بلایای طبیعی که  آسیب پذیر است  بازسازی و مقاوم کنیم این کار، همکاری مردم و مسئولان کشور را می طلبد که با انسجام و یک وحدت رویه و عزم ملی مردم را در برابر حوادث احتمالی آموزش دهیم.
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: کشور را به 9 قطب منطقه ای تقسیم کردیم که این مناطق تمام امکانات و تجهیزات اعم از کمک های امداد هوایی و زمینی برخوردار است.
وی افزود: همچنين اين ستاد كار تعيين استان‌های معين را به منظور خدمات‌دهی هر چه بيشتر نيز بر عهده داشت. در چنين زمانی اين ستاد كار هماهنگی بين سازمانی به منظور تقويت سازمان‌های تخصصی برای خدمات‌دهی مناسب را نيز بر عهده می‌گيرد.
به گفته وی منظور از تقويت سازمان‌ها اين است كه هماهنگی بين سازمانی به منظور پشتيبانی آنها از همديگر به خوبی انجام شود.
اکبرپور با بيان اين كه ستاد مديريت بحران کشور برای آنكه بتواند مسئوليت خود را به خوبی انجام دهد برنامه‌‌های مختلفی را تهيه، تدوين و پيگيری می‌كند تا اين برنامه‌‌ها در ابعاد مختلف انجام شود، افزود: هيچ سازمان دولتی به تنهايی قادر نخواهد بود در هنگام بروز بحران‌های طبيعی جوابگوی نياز مردم باشد. در نتيجه مردم بايد هميشه برای خود امدادی و دگرامدادی آمادگی كامل را داشته باشند. در نتيجه يكی از اقدامات مهم ستاد مديريت بحران و سازمان پيشگيری و مديريت بحران کشورتلاش برای آماده كردن مردم به منظور خودامدادی و دگر امدادی است، به همين منظور يكی از وظايف ما تشكيل گروه‌های داوطلب واكنش اضطراری محله(دوام) در هر محله است تا به وسيله آن مردم را آموزش داده تا آنها در صورت بروز بحران، خودامدادی و دگرامدادی را انجام دهند.
وی گفت: فرهنگ سازی يكي  از اقداماتی است كه در دستور كار ستاد مديريت بحران کشور قرار دارد. آماده‌سازی روانی مردم در طول سال  مانور‌های متعدی تحت عنوان مانور تخليه امن اضطراری در مناطق مختلف کشورانجام می شود.
معاون مدیریت بحران در ادامه افزود: اين كار كمك می‌كند مردم هر محله هميشه حالت آمادگي خود را حفظ كرده و بتوانند در مواقع بروز بحران‌های طبيعی به اين مناطق امن مراجعه كنند. همچنين اين كار كمك می‌كند تا در روز حادثه تلفات به حداقل كاهش پيدا كند.
معاون آمادگی مدیریت بحران گفت: برنامه ديگر سازمان احداث پايگاه‌های پشتيبانی مديريت بحران در مناطق مختلف شهر تهران است تا در روز حادثه به عنوان مكانی برای كمك رسانی به مردم مورد استفاده قرار گيرند و امكانات مورد نياز مردم برای استفاده در مواقع بحرانی در آنجا جمع شود. همچنين ستادهای مديريت بحران در سطح مناطق فعال هستند  كه از نظر سازه‌ای اين ستاد‌ها جای امنی هستند تا بتوانند هم با ستادهای معين و هم با ساير مسئولان ارتباط برقرار كنند.
اکبرپور اظهار داشت: از سال 90-89 قراردادی با وزار ت دفاع بسته شده است از جمله بیمارستان صحرایی، اردوگاه صحرایی امضای تفاهم نامه با سازمان بسیج و شهرداری از برنامه های این سازمان است.
وی گفت: سازمان‌های عضو ستاد مديريت بحران شهر تهران نيز علاوه بر شركت در مانور‌های تخليه امن اضطراری به طور مرتب مانور‌های تخصصی را در حوزه مسئوليت خود انجام می‌دهند. همچنين ستاد مديريت بحران هر سال با برگزاری يك مانور سراسری در سطح شهر تهران تلاش می‌كند كه سازمان‌های تخصصی عضو ستاد مديريت بحران را با هم هماهنگ ‌كند.
اکبرپور خاطر نشان کرد: برنامه ديگر سازمان پيشگيری و مديريت بحران شهر تهران برای كاهش اثرات بحران‌های طبيعی، پيشگيری است كه در حال حاضر اين طرح‌ها و برنامه‌ها نيز پيگيری می‌شود./ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.