سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوخت جامد مرکب هر روز تکامل بیشتری می یابد

سوخت مرکب که در گروه سوخت های جامد قرار می گیرد همه روزه در حال تکامل و توسعه است و استفاده از آن نیز هر روز بیشتر می شود.

علیرضا شوبیری، کارشناس علوم فضایی در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: روند توسعه و تکامل سوخت های جامد مورد استفاده در راکت ها و موشک های بزرگ در سال های پیش از جنگ جهانی دوم در آمریکا آغاز شد.
وی افزود: سوخت جامد و به خصوص نوع مرکب آن تا به امروز همچنان در حال تکامل و توسعه بوده و هر روز حجم استفاده از آن بیشتر از قبل می شود.

شوبیری اظهار داشت: پیشران های جامد به طور کلی از دو ماده مجزا تشکیل شده  اند که یکی از آن ها ماد سوختی دیگری ماده اکسید کننده است.

وی تصریح کرد: در علم به مجموعه سوخت و اکسید کننده که در قالب یک ماده جامد کنار هم آورده شوند پیشران می گویند.

** سوخت اغلب راکت های فضايي و موشک ها از پیشران مرکب است

شوبیری سوخت های جامد را به دو دسته اصلی پیشران های دو پایه و مرکب تقسیم کرد و افزود: پیشران های دو پایه از دو ماده پر انرژی و کم انرژی که هر دو به تنهایی قابلیت انجام واکنش را دارند تشکیل شده اند.

كارشناس علوم فضايي تاکید کرد: در پیشران های مرکب سوخت و اکسید کننده هیچ یک به تنهایی قابلیت واکنش ندارد و به صورت بلورها یا دانه های مجزا در یک شبکه کنار هم قرار می گیرند.

شوبیری یادآور شد: با آغاز زنجیره در پیشران های مرکب، واکنشی شروع می شود که موجب ترکیب شدن این دو ماده می گردد و این سوخت امروزه در اغلب موشک ها راکت های پرتابگر فضایی و موتور های فضایی استفاده می وشد و دارای کارایی و ایمنی بالاتری نسبت به پیشران های دو پایه است.

وی افزود: ماده سوختی مورد استفاده در پیشران های مرکب بیشتر در حالت عادی به شکل مایع است که قابلیت تبدیل شدن به حالت جامد را دارد./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
سهراب بادفر
۱۸:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مطالبتون عالی بود،با سپاس