سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سلنیوم و اهمیت آن برای سلامتی بدن

با نقش و اهمیت عنصر سلنیوم در سلامت بدن آشنا شوید.

پرفسور سید علی اصغر مشتاقی رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ضرورت سلنیوم برای انسان به دليل شرکت این عنصر در ساختمان آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز است که این آنزیم دارای اتم سلنیوم بوده و جزئی از سیستم جلوگیری کننده از اکسیداسیون سلولی است و از تخریب سلولی جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: کمبود این عنصر سبب کاهش فعالیت آنزیم شده و صدمات زیادی به سلول وارد می کند.

پرفسور مشتاقی خاطر نشان کرد: سلنیوم دارای خواص شبیه به ویتامین E است.

وی افزود: سلنيوم و ویتامین E دارای خاصیت محافظت کننده کبد در مقابل مواد سمی دارد.

مشتاقی متذکر شد: مدارک قابل توجهی نشان می دهد که سلنيوم و گلوتاتیون پراکسیداز جهت جلوگیری از خسارت وارده به چشم موثر است و نیز کمبود سلنيوم در ایجاد نوعی بیماری قلبی به اسم بیماری کشان گزارش شده است.

رئیس انجمن عناصر کمیاب ایران تاکید کرد: گزارش ها حاکی است که این عنصر در غلظت های خاصی ضد سرطان ولی در غلظت های بالا سرطان زا است سرطان زایی آن در انسان هنوز به اثبات نرسیده است.
 وی به منابع غذایی حاوی سلنيوم اشاره کرد و گفت: گوشت و ماهی از منابع خوب سلنيوم هستند که بهتر است آنها را به میزان لازم و مناسب استفاده کرد و در سبد غذایی خود قرار دهند.

مشتاقی در انتها به افراد توصیه کرد: قرص های مکمل حاوی سلنيوم را افراد خودسرانه به هیچ وجه مصرف نکنند و فقط تحت صلاح دید و نظر پزشک و با دوز لازم آنها را مصرف کنند./عط
برچسب ها: سرطان ، سلنیوم ، آنزیم ، سلول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.