سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خلیل‌آباد/

ثبت 12 اثر تاریخی خلیل آباد در فهرست آثار ملی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد گفت: از 40 اثر فرهنگی و تاریخی، خلیل آباد 12 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  از خلیل‌آباد، رضا یوسفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ما در خلیل‌آباد اظهار داشت: اکثر بناهای تاریخی شهرستان مربوط به دوره قاجاریه است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خلیل‌آباد، توجه مردم به آثار ملی و تاریخی شهرستان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: آثار تاریخی هر منطقه، ریشه و قدمت هر شهر و شهرستان را نشان می‌دهد.

وی مرمت و نگهداری آثار شهرستان را از جمله اقدامات این اداره ذکر کرد و گفت: آثار تاریخی به سادگی به دست نیامده بلکه حاصل یک نسل تلاش و کوشش ان است که نشان دهنده فرهنگ و هنر گذشتگان نیز هست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل‌آباد با اشاره به جایگاه صنایع‌دستی در این شهرستان اظهار داشت: بافت قالی و انواع فرش‌های پشمی با نقشه کاسه و کوزه، گلیم‌بافی، حصیربافی و پارچه‌های دستباف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جزو صنایع‌دستی این شهرستان به حساب می‌آید.

وی با اعلام اینکه در این منطقه حرفه‌هایی مانند مسگری، نجاری، آهنگری و رویگری مشاهده می‌شود، گفت: هنوز هنر سفالگری در روستاهای ابراهیم‌آباد و نصرآباد این شهرستان دیده می‌شود.

یوسفی به پیشینه مسجد جامع خلیل‌آباد اشاره کرد و افزود: در سال 1308 هجری قمری یک ایوان و شبستان‌های اطراف این مسجد کهن ساخته شده است که ایوان بنا با وجود اجزا و عناصر معماری به ویژه تاق و تویزه شکوه خاصی را به این مجموعه مذهبی بخشیده است.

وی نیز پیشینه تاریخی خلیل‌آباد را از دوران شاه عباس صفوی ذکر کرد و گفت: بر اثر زلزله‌ای این منطقه ویران شده است و بعدها شخصی به نام خلیل‌خان در این سرزمین حکومت می‌کرد و در همین زمان ‌قلعه‌ای بنیان کرد که نام او را خلیل‌آباد قرار داد./ج1

وی خاطرنشان کرد: وجود آتشکده و قلعه دختر در کوه‌های شمال غربی این شهرستان از تمدن چند هزار ساله حکایت دارد که پیشینه و غنای تاریخی خلیل‌آباد را نشان می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.