سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ برای نخستین بار در خاورمیانه؛

کشت گیاه پی پینو از آمریکای جنوبی به گناباد منتقل شد

برای نخستین بار در خاورمیانه گونه گیاهی پی پینو با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در گناباد کشت شد.

مشاور استراتژیک این پروژه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در گناباد گفت: این گیاه که جایگاه اصلی آن آمریکای جنوبی می باشد به صورت پایلوت و به عنوان یک طرح علمی کاربری در شهرستان گناباد که آب و هوای آن مشابه امریکای جنوبی می باشد، کشت می شود.

مهندس محمدعلی عقیلی گفت: این گیاه حاوی آنتی اکسیدان قوی و ضد سرطان می باشد و میوه آن شبیه خیار و خربزه بوده و طعمی بسیار مطبوع دارد و گیاهی پایاست که در آب و هوای قابل کنترل رشد می کند و سرشار از انواع ویتامینها نظیر A و B و C می باشد و بخاطر نداشتن قند برای افراد دیابتی و فشار خون استفاده می شود.

وی افزود: هم اکنون این میوه در انگلیس کیلویی هفت یورو به فروش می رسد.وروش تکثیر ان از طریقه قلمه زدن است و گیاه ان شبیه بوته گوجه فرنگی وسیب زمینی است .

عقیلی تصریح کرد: علاوه بر آغاز کشت این گیاه، هماهنگی لازم برای احداث یک واحد پرورش کرو کودیل (تمساح) با توجه به آب و هوای مناسب این منطقه به عمل آمده که با تولید انبوه آن از پوست این حیوان که بسیار ارزشمند و از زیباترین و گران ترین پوست های جهان می باشد، استفاده خواهد شد.

وی گفت: به خاطر لجن خوری این حیوان از معده آن واکسنی جهت سرطان تهیه می شود.

مشاور ارشد استراتژیک شرکت کشت و صنعت مرغ پردیس ایرانیان در ادامه گفت: در آینده نزدیک در این مجتمع گیاه مفید و نادر کدوی خوراکی آمریکایی که تا دو متر رشد می کند و جهت سرخ کردن نیاز به روغن ندارد و همچنین لوبیای متری و بخصوص نعنای فلفلی برای مصارف دارویی و خوراکی کشت خواهد شد.

مهندس جاهدی مدیر جهاد کشاورزی گناباد نیز با تاکید بر کاشت گیاهان گلخانه‌ای و منحصر به فرد گفت با توجه به شرایط آب و هوایی گناباد و خشکسالی های مکرر و همچنین هزینه های بالای تولید و عدم مقرون به صرفه بودن کشاورزی سنتی گفت :بهترین روش افزایش تولید و درآمد کاهش هزینه ها استفاده از روشهای نوین کشاورزی و کاشته ای گلخانه ای و به ویزه گیاهان منحصر به فرد می باشد.

مهدی طحان زاده، سرمایه گذار این پروژه نیز اظهار کرد: برای اجرای این پروژه در فاز اولیه یک میلیارد تومان هزینه خواهد شد و با توسعه کشتهای گلخانه ای و راه اندازی واحدهای پرورشی تمساح و شترمرغ در زمینی به مساحت 12 هکتار تا 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری می گردد.

یادآوری می شود: این پروژه در اراضی روستای ریاب در فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی گناباد که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان می باشد، واقع شده است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.