سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرمربي اسبق تيم ملي واليبال:

دنبال مقصر نگرديد، راهكار ارائه كنيد/ با ولاسكو عقب گرد داشتيم

تيم ملي واليبال كشورمان به المپيك صعود نكرد، اين مسأله باعث شد تا واليبال به مانند سيبلي شود كه پيكان تمامي منتقدان به سمت آن هدف گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران: در اين برهه زماني واليبال بيش از آن كه نياز به طرح سؤالاتي چون چرا نرفتيم المپيك؟ چه شد كه نرفتيم المپيك؟ كاستي هاي تيم ملي چه بود؟ چرا تركيب تيم مطابق خواسته هاي ما نبود؟ و...
فقط نياز به ارائه راه كارهاي كارشناسانه دارد.
منتقدان بدانند ارائه صرف چرايي صعود نکردن به معناي پاك كردن صورت مسأله است و هيچ گونه فايده اي براي اين رشته در جهت رسيدن به اهدف متعالي نخواهد داشت.
حسين معدني سرمربي اسبق تيم ملي واليبال در اين خصوص اظهار داشت:‌ پرسه المپيكي شدن يك تيم يك پرسه چهار ساله است اگر از چهار سال قبل براي صعود به مسابقات 2012 لندن برنامه ريزي كرده بوديم به هيچ عنوان هم اكنون به اين نقطه نمي رسيديم.

*نتايج ژاپن جاي حسرت ندارد

وي گفت: تيم ملي واليبال كشورمان توانست در مسابقات انتخابي المپيك و در ژاپن عملكرد بسيار خوبي را از خود به نمايش بگذارد به هيچ عنوان در خصوص نتايج كسب شده در اين بازيها نبايد حسرت خود را زيرا تمامي بازيكنان توانستند در حد توانايي هايشان عملكرد خوبي را از خود نشان دهند.

*حقمان صعود به المپيك نبود

سرمربي اسبق تيم ملي واليبال در ادامه خاطر نشان كرد: حق ما صعود به المپيك 2012 لندن نبود، تيمهاي حريف را براي رسيدن به المپيك چهار سال برنامه ريزي كردند و شاهديم كه تيم استراليا با داشتن ميانگين سني 23 سال توانست جواز حضور در اين پيكارها را به خود اختصاص دهد.

*ستاره استراليايي 2012 عامل خنده ايراني ها در سال 2008 بود

معدني تصريح كرد: برنامه ريزي استراليايي ها براي صعود به المپيك از سال 2008 آغاز شده بود. به طور مثال در مسابقات كاپ آسيا (AVC CUP) در سال 2008 در فيليپين بازيكنان تيم ملي ايران، به نوع بازي ملي پوش پست پشت خط زن استراليا كه به تازگي به تركيب اصلي تيم كشورش دعوت شده بود، مي خنديدند اما در اين دوره از رقابت هاي انتخابي المپيك (ژاپن) شاهد بوديم وي جزو ستارگان مسابقات و بهترين ها قرار گرفت.

*از المپيك حرف زدن راحت است

سر مربي اسبق تيم ملي واليبال كشورمان ضمن اشاره به آنكه صحبت كردن از المپيك كار ساده ايست،‌ گفت: كلمه المپيك و صعود به اين رقابت ها در حد حرف كار بسيار راحتي است، ولي برنامه ريزي براي نيل به اين هدف كار بزرگ و سختي است، اولين گام براي المپيكي شدن ثبات در تركيب بازيكنان و سياستها است.
معدني تصريح كرد: تعيين مسير حركت به سوي المپيك از سوي مربيان و مسئولان انجام مي شود، در اين صورت حتي اگر مربي هم تغيير كرد برنامه هاي تمريني و آماده سازي طبق روال مشخص شده دنبال مي شود. پس المپيكي شدن در يك پرسه چهار ساله نياز به اجراي يك سياست هماهنگ و غير قابل تغيير است.

*حرف هاي منتقدان و تغييرات جبران ناپذير

وي يادآور شد: در زمان سرمربيگري "زوران گائيچ" من به عنوان كمك مربي در كنار وي فعاليت مي كرديم وقتي نتوانستيم به مسابقات المپيك 2008 صعود كنيم، برخي منتقدين بدون توجه به عواقب صحبت هايشان، حرفهايي را زدند كه در نهايت بايد دراين ميان يك نفر قرباني مي شد و به طور معمول مسئولان دست به تغيير سرمربي تيم مي زنند.
بعد از وي من به عنوان سرمربي در كنار تيم ملي فعاليتم را آغاز كردم، تا زمان حضور در رقابت هاي كاپ آسيا و تا پايان سال 2008 تيم را هدايت كردم، اما پس از حضور در اين رقابتها نمي دانستم براي سال آينده سرمربي هستم يا نيستم، به طوري كلي حكم سرمربيگري من براي تيم ملي سال به سال تمديد مي شد، من از ارائه يك برنامه 2 ساله قطعي محروم بودم.

*امنيت شغلي نداشتم ولي هدفمند كار كردم

وي تصريح كرد: با وجود چنين شرايطي نگاه من و همكارانم در تركيب تيم ملي در خصوص ارائه برنامه های آماده سازی همان نگاه المپیکی و صعود به مسابقات 2012 لندن بود، روش تمرینات نیز بر اساس سیاست تمرین دهی زمام گائیچ به صورت واحد و بدون نقص دنبال می شد.
وی گفت: با توجه به آنکه شرایط تصمیم گیری و برنامه ریزی برای تیم ملی براساس یک اصول و سیاست خاص دنبال می شد سرعت رشد والیبال ایران غیر قابل تصور بود و تمامی تیم های خارجی و کارشناسان از بروز چنین وضعیتی و قرار گرفتن تیم ملی در این شرایط در تعجب بودند.

*تغییر سیاست ها در زمان ولاسکو و بازگشت به عقب

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال در ادامه خاطرنشان کرد: مسئولان فدراسیون ولاسکو را صرف صعود به المپیک لندن جذب کردند وی در زمان حضورش تغییراتی را در ترکیب تیم ملی ایران انجام داد که این تغییرات و نتایج کسب شده به نوعی والیبال ایران را به عقب بازگرداند اگر وی با همان بازیکنان گذشته در مسابقات جام جهانی و جام ملت های شرکت می کرد، بازیکنان حداقل با تجربه حضور در 30 بازی بین المللی در ژاپن به مصاف با حریفان خود می رفتند ولی متأسفانه این اتفاق صورت نگرفت و ما المپیکی نشدیم.
معدنی خاطرنشان کرد: در طول این دوره مسابقات انتخابی المپیک ما توانستیم چهار بازی خوب را ارائه دهیم و فقط به خاطر از دست دادن فقط یک ست به المپیک صعود نکردیم.

*مربیان راه فراری برای توجیه نقایص برنامه ها

وی افزود: متأسفانه در ورزش ایران شرایط به گونه ای است که برای توجیه نقایص خود در خصوص عدم برنامه ریزی صحیح، کمبود و علت عدم نتیجه گیری فقط مربی را مقصر اصلی اعلام می کنند و زیر سوال بردن سکاندار تیم را تا جایی دنبال می کنند که از کار برکنار شود و از این طریق پرونده حضور ضعف در مسابقاتی خاص را می بندند.
سرمربی اسبق تیم ملی والیبال کشورمان در ادامه گفت: ما شاهد بودییم در بازی های آسیایی 2010 گوانجو تیم چین میزبان عنوان پنجم را کسب کرد ولی سرمربی این تیم همچنان هدایت بازیکنان ملی پوش را برعهده دارد یا در مسابقات جام ملت های آسیا که در تهران برگزار شد تیم ملی ژاپن در مکان پنجم قرار گرفت اما بازهم با همان سرمربی در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کرد.

*ثبات در تیم ملی یعنی رعایت اصول

معدنی گفت: با کمی توجه به وضعیت آماده سازی و برنامه ریزی دیگر تیم های والیبال آسیا به یک وجه اشتراک که همان وجه ثبات در تمامی زمینه هاست می رسیم این امر به معنا آن است که آنها طبق اصول خاص کار می کنند و افراد بر اساس سلیقه شخصی در روند کار نمی تواانند هیچ گونه دخالتی داشته باشند در این صورت است که تیم های ملی کشورهای مختلف از جمله استرالیا به نتیجه می رسند.

*دنبال مقصر نگردید

وی گفت: من از تمامی منتقدان و کارشناسان می خواهم که در  حال حاضر که ما المپیک را از دست دادیم به هیچ عنوان دنبال مقصر نباشید و سعی نکنند همانند گذشته باقربانی کردن سرمربی تمامی خلاهای تیم ملی را بپوشانند بلکه با این موضوع وشناخت آسیب های تیم ملی والیبال فنی تر برخورد کنند.

* از تجربه های گذشته درس بگیریم

معدنی تصریح کرد: والیبال ما نیاز به ملزم به درس گرفتن از تجربه های گذشته دارد اگر کارشناسان در خصوص تیم ملی انتقادی دارند باید راهکار هم ارائه دهند انتقاد و زیر سوال بردن یک مجموعه کار خیلی راحتی است ولی ارائه یک راهکار اساسی و زیر بنایی نیاز به تحقیق و بررسی های فراوان دارد.

*دراتاق فکر هشدار عدم صعود المپیک را داده بودیم

عضو اتاق فکر فدراسیون والیبال ضمن مثبت ارزیابی  کردن تشکیل اتاق فکر با حضور  کارشناسان دارند خاطر نشان کرد: در جلسات اتاق فکر می توان راهکارهای فنی واصولی برای جبران کاهش کاستی ها ارائه کرد در صورتی که این راهکار ها بازتاب داشته باشد به طور قطع ما در سال 20016 به المپیک صعود می کنیم.

 وی گفت: پس از مسابقات قهرمانی آسیا که در تهران برگزار شد یکی از بهترین برنامه های اتاق فکر بررسی عوامل موفقیت تیم ایران در این رقابت ها بود در طول این جلسات اعضای اتاق فکر اعلام کردند با وجود کسب مقام قهرمانی این بازیها تیم ایران از نظر کیفی در وضعیت مطلوبی نبود وباید نوع کار را برای صعود به المپیک تغییر داد ما هشدار بازیهای انتخابی المپیک وا حتمال عدم صعود به این رقابت ها را در جلسه اتاق فکر فدراسیون دادیم ولی متاسفانه تغییرات انجام شده در تیم ملی مثبت بود./ ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.