سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وحید لک:

روابط عمومي؛ بازوي توانمند تئاتر است

روابط عمومي را هنر و فن مديريت ارتباطات يك سازمان با مخاطبان آن مي دانند.

باشگاه خبرنگاران- حال اگر اين تعريف را با هنر نمايش و تئاتر درهم آميزيم، فرزندِ شيرين سخن و مؤثر و كارآمدي به نام روابط عمومي در تئاتر زاده مي شود. در باب اهميت و لزوم وجود اين بخش فقط همين نکته بس كه بقاء و تأثيرگذاري يك تئاتر خوب در وجود اين فرزند و بلوغ آن نهفته است.

در زمانۀ حاضر روابط عمومي در همه ارگان ها و سازمان ها به يك امر بسيار مهم بدل گشته كه عملاً موفقيت هر نهاد در گرو فعاليت هاي اين بخش نهفته است. روابط عمومي چه در شكل كلي آن، نمايندۀ فعاليت هاي يك تماشاخانۀ تئاتر خواهد بود و در شكل جزئيتر بيان كنندۀ وضعيت و اخبار يك نمايش خاص. در هر دو مورد «مخاطب» و «ارتباط» كليد موفقيت روابط عمومي است.

تجربه و شواهد نشان می دهد كه يك روابط عمومي كارآمد در فرصتي گاه اندك و گاه بلند با فعاليت هاي خود نظر جمع كثيري از مخاطباني كه بر سازمان تأثير و تأثر دارند را جلب كرده و توانسته آنها را با فعالیت های يك تماشاخانه و آثارش آشنا و همراه سازد و اين موفقيت نيز در سايۀ كليدواژۀ «ارتباط» صورت گرفته است. در واقع همان طور كه گفته شد «ارتباط» و «مخاطب» هر دو يار و همراهي براي موفقيتِ فعاليت هاي يك روابط عمومي هستند و آن را از شكل خشك و رسميِ مناسبات يك سازمان خارج کرده و به عملی ملموس و حیاتی تبدیل می کنند. اين روابط عمومي گوش شنوايي است كه گلایه ها و پیشنهادات بيرون سازمان را به عنوان راهي براي بهبود وضعيت آن در نظر مي گيرد و اين گونه است كه مخاطبان را با خود همراه مي سازد.

او كه زباني نرم و منشي متين دارد با مخاطبان خود بر صندلي هاي تئاتر مي نشيند. از كوچكترين مسائل فني تا بزرگترين مشكلات را با متانت مي شنود و سپس آنها را به شكلي وزين با مديران در ميان مي گذارد و اين گونه همه چيز را از نظر گذرانده و در جهت بهبود آن برمي آيد.
 
بايد توجه داشت كه روابط عمومي در هنر نمايش با حساسيت هايي صد چندان مواجه است. آشنايي با شرايط كار هنرمندان، نياز ها و خواسته هايشان و همچنين شناخت مخاطبان خاص اين هنر و طبع نازك و هنر پسندشان كار را برای فعالان اين حوزه دشوارتر مي كند.

فعالان اين حوزه بايد مراحل تهيه و توليد يك اثر هنري را به خوبي بشناسند و با شناخت نيازهاي فني و مالي اين هنر، امكانات و شرايط تماشاخانه خود را سنجيده و در نهايت با تمام توان در رفع مشكلات بكوشند و يا با همان زبان نرم خود مخاطبان تئاتر اعم از هنرمندان و هنردوستان را با در نظر گرفتن اصل شفافيت و عينيت در امور، آگاه سازند تا بتوانند در آينده نيز پاسخگوي آنها باشند.

يكي ديگر از فعاليت هاي روابط عمومي در حوزۀ ترغيب و تبليغ است كه در روزگار كنوني هر روز نقش مهمتري پيدا مي كند و در حوزه هاي تئوري و عمل گسترش بيشتري مي يابد. فعالان روابط عمومي نيز از طریق آشنايي با مكاتب و روش هاي تبليغ بايد بتوانند راه مناسب تري را براي كار خود يافته و از آن بهره گيرند. اين امر براي افرادي كه امر روابط عمومي يك اثر خاص را عهده دار هستند از اهميت افزون تري برخوردار است. اين افراد با شناخت مخاطبان خود و اندكي خلاقيت مي توانند حتي در نگارش و نحوۀ ارسال اخبارشان، نه تنها مخاطبان قبلي يك اثر را به تماشاي اثر جديد يك كارگردان بنشانند، بلكه مي توانند خيل كثيري از افراد بي تفاوت را نيز با خود همراه سازند.

چه بسيار آثار نمايشي كه فقط و فقط به سبب همين فعاليت هاي روابط عمومي، با استقبال بسيار مخاطبان مواجه شده اند و چه بسيار تماشاخانه هايي كه به سبب ميزبانان فعال و وظيفه شناسشان (فعالان روابط عمومي) رونق گرفته و هنرمندان بسياري را به سوي خود آورده اند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.