سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست: وزارت خارجه تمام تلاش خود را براي برگرداندن خاوري به کار مي برد

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: وزارت خارجه همه تلاش خود را براي بازگرداندن خاوري انجام مي دهد همچنين از خاوري براي حضور در جلسه اي در كانادا دعوت كرديم اما وي در اين ملاقات حضور نيافت.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست در جلسه امروز خود با خبرنگاران؛ درمورد مذاکرات ايران با گروه 1+5 در مسکو گفت: مذاکرات ايران و 1+5 همانطور که اعلام شده بود در تاريخ 29 و 30 خرداد برگزار مي شود.

وي ادامه داد: زمينه هاي موفقيت اجلاس مسکو بستگي به اين دارد که کشورهاي 1+5 حقوق ايران را به رسميت بشناسند تا از اين طريق زمينه هاي توفيق اين اجلاس بيشتر شود.

وي تصريح کرد: اميدواريم در جلسه معاونين جليلي و اشتون براي بررسي دستور کار مشکلي پيش نيايد و دستور کار و محتواي جلسه و گفتگوهاي لازم صورت گيرد.

مهمانپرست درمورد سفر لاوروف وزيرخارجه روسيه به ايران گفت: اين سفر درمورد همکاري دوجانبه خواهد بود و طبيعي است که همکاري هاي منطقه اي مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد و مسائل منطقه اي ازجمله حل بحران سوريه و اجلاس مسکو نيز در اين سفر مطرح شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به تشديد تحريم ها عليه کشورمان در آستانه مذاکرات مسکو افزود: اين روش ناکارآمدي است و ريشه هاي اتخاذ چنين تصميماتي براين اساس، منطقي نيست چرا که کشورهاي غربي خود گرفتاريهاي زيادي دارند و ما هر روز شاهد وضعيت نگران کننده اين کشورها هستيم.

مهمانپرست ادامه داد: تحريم ها براي اعمال فشار بر ايران موفق نخواهد بود و کشورهاي غربي نبايد به خاطر اهداف سياسي منافع خودشان را به خطر بياندازند.

وي درمورد پيشنهادي که از طرف روسيه براي برگزاري نشستي در مورد حل بحران سوريه مطرح شده است ادامه داد: تمام کشورها بايد تلاش خود را به كار گيرند تا سوريه به وضعيت مطلوبي برسد.

وي با بيان اينكه حل مسائل داخلي کشورها بايد بدون دخالت نيروهاي خارجي صورت بگيرد و دولت سوريه نيز گام هاي اصلاحي مناسبي را برداشته گفت: تمام کشورها بايد از طرح کوفي عنان حمايت کنند تا فضاي مسالمت آميز و با ثبات در سوريه تأمين شود و ايران از اين اقدامات حمايت مي کند.


* مسئله اعدام اتباع ايراني در عربستان را از طريق كنوانسيون هاي حقوقي پيگيري مي كنيم

مهمانپرست درمورد اعدام اتباع ايراني در عربستان اظهار داشت: اين افراد 5سال پيش به جرم حمل مواد مخدر در عربستان بازداشت شدند که اين حکم در همان زمان اعلام شد و تمام تلاش مقامات کشورمان در رياض و تهران براي عدم اجراي اين حکم بود  متاسفيم كه دولت سعودي در اين باره كنوانسيون‌هاي بين‌المللي را در نظر نگرفته است چرا که اتباع ايراني زنداني شده حتي از مترجم و وکيل برخوردار نبودند و وزارت امور خارجه سريعا کاردار عربستان را احضار کرد و اعتراض شديد خود را اعلام کرد و ما اين مسئله را به طور جدي از طريق کنوانسيون هاي حقوقي پيگيري خواهيم کرد.

وي درمورد اظهارات وزيرخارجه انگليس مبني بر حمله هوايي به سوريه ادامه داد: هر نوع دخالت نيروهاي خارجي کمک به بي ثبات کردن منطقه است و ما توصيه مي کنيم که کشورهاي منطقه با حساسيت مسائل منطقه اي را دنبال کنند و مقامات کشورهاي منطقه به دقت عمل کنند تا اوضاع سوريه رو به بهبود برود.

سخنگوي وزارت امور خارجه درمورد نشست ايران و آژانس افزود: همکاري هاي جمهوري اسلامي ايران و آژانس از ابتدا وجود داشته و ما قائل به اين همکاري هستيم و همه اعضا در همکاري با آژانس به تعهداتي که بر اساس نامه آژانس و معاهده ان پي تي دارند بايد از حقوق خود بهره مند شوند.

 وي اضافه كرد: ما بايد در قالب چارچوب کلي همکاري از حقوق بهره مند شويم و مذاکرات روز جمعه آژانس در ايران مذاکرات خوبي بود و اميدواريم با مسئولان آژانس به توافقات خوبي دست پيدا کنيم.

مهمانپرست در خصوص مسئله افغانستان اظهار داشت: امنيت و ثبات افغانستان به امنيت منطقه مربوط است و هر اقدامي که بتواند کمک کند تا زمينه امنيت در افغانستان مهيا شود ما از آن استقبال مي کنيم چرا که زمينه هاي استراتژيک بين ايران و افغانستان وجود دارد و اميدواريم وضعيت افغانستان با کمک کشورهاي همسايه بهبود يابد تا امنيت در اين کشور برقرار شود و طبيعي است که ايران بيشترين نقش را در اين زمينه خواهد داشت.

مهمان‌پرست درباره سفر محمود احمدی نژاد به برزیل اظهار داشت: سفر وی به برزیل به منظور شرکت در اجلاس توسعه پایدار در آن کشور صورت می‌گیرد، جزئیات سفر و اینکه کشورهای دیگری در این برنامه قرار داشته باشند، متعاقباً اعلام می‌شود.

وی ظرفیت‌های آمریکای لاتین را بسیار خوب برشمرد و با ذکر این نکته که زمینه بسیار مثبتی برای همکاری‌های بین ما و کشورهای منطقه وجود دارد، گفت: باید کمک کنیم که از این ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت کشورها در دو منطقه استفاده کنیم و افق همکاری‌ها روشن خواهد بود.

 سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ظرفیت‌های منابع انرژی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما دومین دارنده ذخایر گاز و چهارمین دارنده ذخایر نفت دنیا هستیم و ظرفیت‌های انرژی ما به نحوی نیست که به خاطر برخی موضوعات سیاسی و شرایطی که چند کشور سعی کردند به وجود بیاورند، تحت تاثیر قرار گیرد.



* از خاوري براي حضور در جلسه اي در كانادا دعوت كرديم اما وي در اين ملاقات حضور نيافت


سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به اقدامات وزارت خارجه در مورد بازگردادن خاوري به ايران افزود: همکاري بسيار نزديکي بين وزارت خارجه با دادستاني و اينترپل وجود دارد تا از طريق اينترپل حکم بازداشت خاوري گرفته شود و ما با کانادا در تماس بوديم و همچنين افسر پليس رابط کانادا در اسلام آباد را به ايران دعوت کرديم و از طرق مختلف اين کار را دنبال کرديم همچنين از طريق سفارت ايران در کانادا قرار شد ملاقاتي با خاوري صورت گيرد که متأسفانه وي دراين ملاقات حضور نيافت.

وي تصريح کرد: بحث تابعيت دوگانه خاوري نقش اساسي حقوق ماست و ما تابعيت مضاعف را به رسميت نمي شناسيم درهمين رابطه کاردار کانادا احضار شد و اين مسئله در دست پيگيري است.

مهمانپرست افزود: وزارت امور خارجه طبق روال معمول با همکاری دستگاه‌های ذی ربط به ویژه مقامات قضایی و انتظامی این موضوع را پی گیری می‌کند اما این موضوع جنبه‌های مختلفی دارد که از طریق دستگاه‌های مختلف در حال پی گیری است.

مهمانپرست با اشاره به مذاکرات ايران با گروه 1+5 در مسکو گفت: اميدواريم مذاکرات به نتيجه مثبتي برسد و اين کار مشروط به روحيه مثبت و همکاري کشورهاي 1+5 دارد و بايد پيشنهادهاي مختلفي که در بغداد مطرح شد در دستور کار قرار گيرد و معاونين اشتون و جليلي جلسات مختلفي را داشته باشند و اين نشست هرچه سريعتر برگزار شود تا به توافقات درستي دست پيدا کنيم.

وي همچنين درمورد حل بحران سوريه افزود: درسوريه بايد راه حل سوري سوري اجرا شود نه اين که کشورهايي از بيرون بخواهند در مسائل داخلي اين کشور دخالت کنند؛ بايد همه از طرح کوفي عنان حمايت کنند و حمايت از برخورد مسلحانه را کنار بگذارند و سوريه مسائل داخلي خود را حل کند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: مسائل داخلي سوريه و احترام به نظريات مردم بايد در خود اين کشور حل شود و اين اقدام در زماني شکل خواهد گرفت که فضاي آرامي در سوريه برقرار شود.

مهمانپرست درمورد مذاکرات ايران و مسکو خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره کردم کشورهاي 1+5 بايد با روحيه مثبت و سازنده و عزم جدي براي ورود به مذاکرات حضور يابند و جلسه معاونين طرفين هرچه سريعتر صورت گيرد چراکه ما خواهان اين هستيم که با کشورهاي 1+5 وارد بحث هاي جدي شويم و چارچوب ان پي تي چارچوب مناسبي است و اميدواريم مذاکرات مسکو به نتايج سازنده اي برسد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر آخرين اخبار از وضعيت نيروگاه بوشهر افزود: از نظر ما پرونده بوشهر کامل شده و بحث‌های فنی آن روال طبیعی را دارد و هر زمان مناسب باشد، مراسمی در این زمینه برگزار خواهد شد.

وي با بيان اينکه کشورهاي مختلفي ممکن است علاقمند باشند که در ايران نيروگاه بسازند خاطرنشان کرد: اين موضوع حتما بايد مورد بررسي قرار گيرد ولي ما طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي به 20 هزار مگاوات برق نياز داريم که بايد نيروگاه هاي متعددي احداث کنيم که اينها همه پروژه هاي اقتصادي هستند.

مهمانپرست درمورد حکم زنداني خبرنگار شبکه سحر در آذربايجان اظهار داشت: اين خبرنگار به جرم مواد مخدر دستگير شده که به نظر مي آيد اين مسئله صحت داشته باشد و کشورها نبايد با چنين بحث هايي ظرفيت هاي خوبي را که دارند تحت تأثير قرار دهند چرا که رژيم صهيونيستي به دنبال ايجاد ابهام و فتنه در منطقه است و کشورهاي منطقه نبايد اجازه دهند تا روابطشان بايکديگر دچار خدشه شود.

مهمان‌پرست درباره اخبار مطرح شده مبنی بر ارائه طرح دوم از سوی کوفی ‌عنان برای حل بحران سوریه با بیان اینکه چنین طرحی توسط عنان مطرح نشده، خاطرنشان کرد: بحثی که مطرح است این است که نشستی با حضور کشورهایی که به شکلی تاثیر‌گذارند و یا وضعیت سوریه می‌تواند در وضعیت آنها موثر باشد، برگزار شود و همه کشورها کمک کنند تا طرح اولیه عنان به مرحله اجرا درآید که این موضوع در حال حاضر پیگیری می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همه کشورها باید کمک کنند که کوفی عنان در طرحش موفق باشد. کسانی به دنبال عدم موفقیت این طرح هستند که معلوم نیست مایل به حل بحران سوریه هستند یا اینکه به دنبال اهداف سیاسی دیگری می‌باشند. 

مهمانپرست درمورد وضعيت اسراي فلسطيني گفت: یکی از شگرد‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن، مشغول کردن کشورهای منطقه به موضوعاتی است که آنها را از خطر اصلی که رژیم صهیونیستی در منطقه است، دور کنند.

وی افزود: همه کشورهای منطقه باید توجه داشته باشند که خطر و تهدید اصلی، رژیم صهیونیستی است و تا موقعی که این کشورها با هم نباشند و همکاری‌های جمعی را دنبال نکنند و مانع از حضور نیروهای خارجی در این منطقه نشوند، رژیم صهیونیستی همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهد. امیدواریم فلسطینی‌ها به وحدت جامعی دست یابند و جریان مقاومت در منطقه تقویت شود و با اقتدار کامل در مقابل این جنایات بایستد.


سخنگوي وزارت خارجه در مورد سفر صالحي به کابل افزود: در اين اجلاس کشورهاي همسايه و سازمان هاي بين المللي حضور دارند و ما در ادامه جلساتي که در استانبول و بن در مورد افغانستان تشکيل شد در اين اجلاس شرکت خواهيم کرد چرا که ما کشور همسايه با افغانستان هستيم و همکاري هاي متعددي با اين کشور داريم که با کمک کشورهاي منطقه مي توان مسائل افغانستان را حل کرد و ما خودمان را متعهد به اين مي دانيم که اين كشور به امنيت و ثبات دست پيدا کند.

مهمانپرست مشکلاتی چون تولید و قاچاق مواد مخدر، افراط‌گرای، مشکلات اقتصادی و زیربنایی در افغانستان را با کمک کشورهای منطقه قابل حل دانست و افزود: خود را متعهد می‌دانیم برای اینکه افغانستان به وضعیت مناسبی دست یابد و ایجاد ثبات و امنیت در این کشور را ایجاد ثبات و امنیت در کشور خود تلقی می‌کنیم.



تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.