سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

فرو رفتن 50 روستا ی شهرستان ریگان در زیر شن های روان / تنها یادگار بیابان برای کودکان دست ها وپاهایی تاول زده است

رئيس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان ريگان گفت :بیش از 50 روستای شهرستان ریگان در محاصره شن های روانند که این یک تهدید برای ساکنان این مناطق و هجوم آنها به شهرهاست .

ابراهيم زابلي در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ریگان با اعلام این خبر افزود : در اين شهرستان بیش از 470 هزار هكتار بيابان وجود دارد كه از اين مقدار حدود 110 هزار هكتار جز كانونهاي بحراني با اولويت يك هستند .
وی تصریح کرد : در شهرستان ريگان بيش از 50روستا در محاصره شنهاي روان قرار دارند.
 
رئيس اداره منابع طبيعي وآبخيزداري شهرستان ريگان گفت:روستاي رستم آباد علي چارك يكي از روستاهايی است كه در حال فرو رفتن به  زيرشنهاي روان  است  .
اين روستا با 160خانوار و700نفر جمعيت يكي از روستاهایي بود كه به دليل داشتن پر آب ترين قنات استان و  يكي از قطبهاي مهم توليد خرما ومركبات وانار  بود
اما خشكساليهاي پي در پي باعث شد ، كه جنگل بالا دست روستا خشكيده وشنهاي روان همانند سيلي به سمت روستا هجوم آورند كه اين امر باعث مهاجرت نيمي از روستائيان به حاشيه روستاهاي ديگر شده است .
شنهاي داغ اين روستا تاول پاها ودستهاي كودكان را در پي داشته وگرماي بالاي 50درجه وتابش اشعه خورشيد به شنهاي روان كودكان وافراد مسن را خانه نشين کرده است .
فرماندار ريگان در گفتگو با خبر نگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به موقيعيت جغرافيايي ، وسعت بيش از 8500كيلومتر مربع و خشكساليهاي پياپي گفت : جنگلهاي اطراف اين شهرستان خشكيده وشنهاي روان همانند سيلي به روستا ها هجوم آورده اند  .
محمد برزنگ افزود : امسال بارندگي در شهرستان ریگان نداشتیم که این مهم  باعث شد شنهاي روان به دليل از بين رفتن پوشش گياهي وفرسايش بادي به روستاها هجوم آورند .
وی تصریح کرد : اگر در اين زمينه هيچ اقدامي انجام نشود خيلي از روستاها در زير شنهاي روان دفن وخالي از سكنه مي شوند .
برزنگ اظهار اميدواری کرد : كارشناسان منابع طبيعي با ایجاد سيل بند در اطراف روستا ها ونهالكاري  در احیای مجدد این روستاها تاثیر گذار باشند  ./ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.