سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقوقدانان دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای خواستار شدند؛

نهادهاي بين‌المللي در مقابل فجايع سوريه سکوت نکنند

حقوقدانان دانشگاه تهران با صدور بيانيه اي دولت‌های غربی و عربی را که قصد تغییر نظام سوریه با توسل به زور را دارند را محکوم کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، جمعی از حقوقدانان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای را در اعتراض خود را به حملات و کشتار بی‌رحمانه تروریست‌های سازمان یافته در سوریه بيانيه اي صادر کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ما جمعی از حقوقدانان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران با توجه به بحرانی که هم‌اکنون برای کشور و مردم سوریه به وجود آمده است که هر روز شاهد حملات و کشتار بی‌رحمانه توسط افراد مسلح و تروریست سازمان‌یافته به مردم بی‌گناه هستیم؛ بنابر وظیفه اسلامی، انسانی و نیز به عنوان حقوقدانان با مسئولیت مطالب ذیل را جهت تنویر افکار عمومی و توجه نهادهای مسئول بین‌المللی اعلام می‌داریم:

1- براساس حق تعیین سرنوشت؛ این اکثریت یک ملت هستند که می‌توانند نسبت به نظام حکومتی خود تصمیم بگیرند. با توجه به حمایت‌های مردمی و نیز انتخابات آزاد و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پارلمان و رفراندوم قانون اساسی و اصلاحاتی که اخیراً دولت سوریه در قانون اساسی و سایر موارد انجام داده است؛ تحریکات کشورهای غربی و عربی که در طول حیات خود شاهد برگزاری حتی یک انتخابات نبوده‌اند اما حمایت از عملیات تروریستی می‌کنند را برخلاف اراده و خواست مردم و مقررات بین‌المللی می‌دانیم.

2- کشورها براساس بند 1 ماده 2 منشور ملل متحد دارای حاکمیت برابر هستند و از ابعاد مهم حاکمیت، استقلال و عدم مداخله سایر کشورها و حتی سازمان ملل متحد در امور داخلی کشورها می‌باشد(بند7 ماده 2منشور) لذا اقدامات آمریکا و برخی از دولت‌های غربی و عربی که به صراحت اعلام می‌کنند که قصد تغییر نظام سوریه با توسل به زور را دارند، چنین اقدامی با مقررات حقوق بین‌الملل مغایرت داد.

3- کشتار بی‌رحمانه افراد بی‌گناه ازجمله زنان و کودکان توسط تروریست‌های مسلحی که توسط کشورهای خارجی مورد حمایت‌های فکری، مادی و به ویژه تسلیحاتی آنان قرار می‌گیرند و دخالت در امور داخلی یک کشور محسوب می‌شود، چنین کشتارهایی نقض آشکار حقوق بشر می‌باشد و بر اساس مقررات بین‌المللی ممنوع است و آن را محکوم می‌نمائیم.

لذا اقدامات صورت گرفته توسط کشورهای غربی و عربی و عاملان آنان که خلاف تمامي قوانین و مقررات بین‌المللی، مقررات حقوق بشری و برخلاف شأن و کرامت انسانی است را محکوم کرده و خواستار اقدام عاجل و سریع نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی در سوریه و به مجازات رساندن عاملان آن هستيم.
برچسب ها: حقوق ، بشر ، نهاد ، بیانیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.