سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توان ارزيابي خطرپذيري پايتخت وجود ندارد

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر پيشنهاد كرد، سند جامع مديريت بحران شهر تهران با رويكرد حوادث طبيعي و به منظور هماهنگي بيشتر سازمان هاي دخيل در امر مديريت بحران اين كلانشهر تهيه و تدوين شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، محمود مظفر افزود: متاسفانه هنوز ارزيابي دقيقي از ميزان خطر پذيري پايتخت در برابر حوادث طبيعي وجود ندارد و هيچ مطالعه اي به ويژه در خصوص عوارض اقتصادي و اجتماعي اين گونه حوادث و تهيه و تدوين سند جامع مديريت در شهر تهران با رويكرد امداد رساني ياد شده انجام نشده است.
وي با اشاره به اينكه شهر تهران با خطر وقوع زلزله هاي احتمالي مواجه است از مطالعه و بررسي اين موضوع به عنوان يكي از اولويت هاي كليدي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر نام برد و افزود: بررسي آثار اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، سياسي و امنيتي كه زلزله به عنوان يك حادثه طبيعي مي تواند در شهر تهران برجاي بگذارد از اهميت بالايي برخوردار است.
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر ادامه داد: پايتخت نشينان به طور دائم در معرض انواع حوادث و سوانح طبيعي از قبيل جاري شدن سيل، زلزله،‌ فعال شدن احتمالي آتشفشان، آتش سوزي، رعد و برق و نظاير آن هستند و به همين منظور براي كاهش خسارت مالي و جاني ناشي از بروز اين حوادث، تهيه و تدوين سند جامع مديريت بحران شهر تهران با رويكرد حوادث طبيعي ضروري است.
مظفر با بيان اينكه در تدوين سند جامع مديريت بحران شهر تهران بايد تمامي اطلاعاتي كه تدوين و استخراج مي شوند با سند چشم انداز 20 ساله كشور و طرح جامع تهران به طور كامل هماهنگي و تطابق داشته باشد، گفت: شهر تهران پر حادثه است و زلزله تنها يكي از حوادثي است كه ممكن است اين كلانشهر را تهديد كند.
وي يادآور شد: در هنگام بروز زلزله حدود 400 نوع حادثه مختلف رخ مي دهد، حوادثي كه به صورت روزمره اتفاق مي افتد و در هنگام بروز زلزله اين حوادث با هم رخ مي دهد و ما در آينده نگاري بايد تك تك اين حوادث را مديريت كرده و به عنوان مسئول امداد رساني و نجات جان افراد مضطر و گرفتار به آنها پاسخ دهيم.
وي اضافه كرد: بسياري از افراد بر اين باورند كه هنگام وقوع زلزله در تهران هيچ كاري نمي توان براي آن انجام داد و تنها بايد تهران را در جايي ديگر احداث كرد، در صورتيكه چنين اتفاقاتي ممكن است هيچ گاه روي ندهد.
وي تصريح كرد: ممكن است هيچ وقت در تهران زلزله اي مخرب با تبعات بسيار وخيم رخ ندهد ولي همانند چند سال اخير امكان دارد زلزله هاي كوچكتر و در دفعات بيشتر اتفاق افتد كه ما بايد براي امداد رساني مناسب در موقع بروز اين اتفاقات از قبل آمادي كامل داشته و برنامه ريزي كرده باشيم.
مظفر اظهار داشت: كارشناسان سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر در حال جمع آوري اطلاعات اوليه مناطق 22 گانه شهر تهران هستند كه با جمع آوري و تحليل اطلاعات ياد شده نيروهاي امداد رساني هلال احمر با مختصات و مشخصات جغرافياي مناطق ياد شده شهر تهران براي پوشش سريع امدادي حوادث و سوانح احتمالي آشنا مي شوند.
مظفر گفت: هم اكنون چندين كارگروه تخصصي امداد و نجات از سوي اين سازمان وابسته به جمعيت هلال احمر تشكيل شده و در تمامي اين كارگروه فقط زلزله مورد نظر ما قرار نگرفته و تمام عوامل بحران زا مانند سيل، آتشفشان، طوفان، گردباد، سونامي، تگرگ،‌ بهمن، رعد و برق‌، تغييرات شديد درجه حرارت، خشكسالي و مخاطرات شيميايي، بيولوژيكي و هسته اي نيز در نظر گرفته شده است./ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.