سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دفاع و امنیت ملی از نگاه مقام معظم رهبری

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مقوله دفاع و امنیت ملی را از نگاه مقام معظم رهبری مورد بررسی قرار داد.

به گزارش حوزه پارلماني باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز اعلام کرد: تامین امنیت، اساسی ترین نیاز کنونی جوامع بشری است و پیوندی عمیق و ناگسستنی با شکوفایی و رشد و توسعه نظام های سیاسی و حکومتها دارد.در واقع امنیت در زمره اهداف و منافع ملی و ارزشهای اصولی به شمار می آید و ترسیم استراتژی و تحقق راهبردهای نظام ها در سایه چتر حمایتی و آرامش جامعه امکان پذیر است.

بر پایه همین گزارش ، امنیت ملی و دفاعی نظام جمهوری اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری همانند سایر مفاهیم و تعابیر مهم و محوری سیاسی در قلمرو مکتب حیات بخش اسلام و آموزه های دینی تفسیر وتحلیل می شود و مجموعه عواملی همچون اعتقادات دینی، خدمتگزاری ، عدالت طلبی، دشمن شناسی و مشارکت عمومی و... در پیدایی مولفه های امنیت و دفاع ملی و استقرار آن سهیمند.

این گزارش ضمن تشریح هر کدام از عوامل دخیل در امنیت ملی از نگاه مقام معظم رهبری چنین نتیجه می گیرد که پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت و پویایی نظام جمهوری اسلامی بسیاری از معادلات سیاسی و فرهنگی دیکته شده استکبار جهانی را بر هم زد و شگفتی صاحبنظران را برانگیخت و عامل بازنگری و دگرگونی در نظام های سیاسی بین الملل شد و سیاست های بلندمدت استعمار فرانو را به چالش کشاند. در این نظام، تمام مفاهیم و اصطلاحات سیاسی از متن آموزه های وحیانی، تفسیر و تحلیل می شوند به همین جهت تعبیرات و اصطلاحاتی که قومیت و ملیت ایرانی را جدای از آرمان های متعالی دینی و ارزشی تبیین کنند به هیچ شکل در اندیشه امام (ره) و رهبری مشاهده نمی شوند. این بزرگواران بر مبنای ماهیت دینی نظام، به ترویج و تفسیر حاکمیت، تثبیت و گسترش اسلام می اندیشند و همه مفاهیم و عناوین را در پرتو حاکمیت و نهادینه ساختن آموزه های دین تحلیل و تعبیر می کنند، زیرا تحلیل و کاربرد مفاهیم سیاسی در ترسیم سیاست های کلی نظام در اندیشه رهبری، بخشی از دیدگاه کلان و جهان شمول معرفت دینی ایشان است. یکی از این مقولات مهم در ادبیات سیاسی مقام معظم رهبری مفهوم امنیت یا امنیت ملی است.

از نگاه مقام رهبری، دفاع و امنیت ملی همان فرایند گسترده حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دستیابی به آرمان های متعالی و هموار ساختن مسیر رشد و تعالی مرهون توسعه اقتدار روزافزون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی است تا بتواند با بهره گیری از تمام ظرفیت ها،امکانات و استعدادهای درونی، بحران های ناخواسته داخلی و تهدیدهای دشمنان خارجی را یکی پس از دیگری خنثی کند و به سلامت به سر منزل مقصود برسد. بنابراین به صراحت می توان گفت که پرداختن همه جانبه به مقوله ابعاد مولفه های امنیت ملی و دوری از چالش ها و دفع تهدیدها در شرایط کنونی و حساس نظام، مهمترین موضوعی است که شایسته است در دستور کار کارگزاران نظام اسلامی قرار گیرد. مقام معظم رهبری هم مسیر صعود به قله افتخارات کشور را عبور از پله های امنیت ملی می دانند.

«امنیت، مقوله بسیار مهمی است و بدون امنیت، یک کشور در همه عرصه ها و صحنه های فعالیت و تلاش دچار مشکل است. در مقوله علم، در مقوله پیشرفتهای اقتصادی، در مقوله مسائل معیشتی و شهروندی ، در مقوله سازندگی کشور و در همه مقولاتی که می توانند افتخارات بزرگ ملی را برای یک کشور به ارمغان آورند، پیش نیاز اصلی و اساسی عبارت است از «امنیت»/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.