سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیلان/

جغرافیای گیلان بسترساز اقوام مختلف است

جغرافیای طبیعی و سیاسی گیلان را یکی از عوامل تعیین کننده در تحولات انسانی، تاریخی و دینی این سرزمین در طول تاریخ تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گيلان حسن کهنسال در جلسه بررسی «نقش قوم کاس در جغرافیای انسانی و سیاسی گیلان» گفت: جغرافیای ویژه گیلان در طول تاریخ موجب شده تا این سرزمین از نظر قومی بسترساز اقوام مختلف در پهنه خود باشد به طوری که پیش از کاسی‌ها اقوام دیگری نظیر کادوسی‌ها و آماردها در این سرزمین زندگی می‌کردند.

وی، با بیان اینکه کاسی‌ها توانستند بیش از دیگر قوم‌هانقش مهمی در جغرافیای گیلان ایفا کنند، تصریح کرد: یک محقق خارجی معتقد است کاسی‌ها از سده چهارم پیش از میلاد وارد دوره تاریخی شدند و کشاورزی مهم‌ترین دستاورد اقتصادی کاسی‌ها بود که موجب رواج آن به آسیا شده است.

این استادیار دانشگاه گیلان، شاهنامه فردوسی را کهن‌ترین سند از کاسی‌های گیلان نامید و افزود: قوم کاسی از نظر فرهنگی تاثیر زیادی بر گیلان داشتند به طوری که دریای کاسپین یادگار تسلط آنها بر تمام بخش‌های جنوبی و جنوب غربی این دریاست.

عباس پناهی عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست ، جغرافیای طبیعی و سیاسی گیلان را یکی از عوامل تعیین کننده در تحولات انسانی، تاریخی و دینی این سرزمین در طول تاریخ دانست وافزود: عوامل اقلیمی و انسانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین کننده مذهبی در تحولات سیاسی و دینی گیلان در دوره مذکور بوده است./س

برچسب ها: جغرافی ، اقوام ، کاس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.