سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ معاون دفتر سلامت، جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت؛

مرگ و میر مادران در هنگام زایمان 22 در 100 هزار مورد تولد در کشور است

معاون دفتر سلامت، جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر مرگ و میر مادران در هنگام زایمان 22 در 100 هزار تولد زنده در کشور است که امید می رود تا پایان برنامه ی پنجم توسعه این رقم به 15 در 100 هزار تولد زنده برسد.

محمد اسلامی در حاشیه کارگاه تخصصی شاخص های تنظیم خانواده و سلامت باروری در مدیریت برنامه های سلامت خانواده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: زنانی که ازدواج می کنند و در شرایط باروری هستند و خانم های بار دار دو گروه آسیب پذیر هستند که می بایست آموزش ها و مراقبت های ویژه ای از آنان انجام شود.

وی اضافه کرد: برای ارتقا سلامت مادران باید یک سری شاخص های سلامتی را در نظر بگیریم تا باروری، بارداری و زایمان سالم برای مادر و کودک داشته باشیم.

اسلامی با اشاره به مراقبت های قبل از بارداری عنوان کرد: زمانی که مادر احساس کرد از هر لحاظ آمادگی بارداری را دارد باید بارداری انجام شود و برای مراقبت های قبل از بارداری باید سه ماه قبل از آن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

وی تصریح کرد: همان طور که گفته شد مراقبت های بارداری فقط شامل نه ماه دوران بارداری نمی شود بلکه سه ماه قبل از آن و بعد از تولد نوزاد نیز مراقبت ها باید صورت پذیرد تا نوزاد تغذیه صحیح و کامل با شیر مادررا داشته و از لحاظ جسمی و عقلی نیز رشد مناسبی داشته باشد.

اسلامی با اشاره به سه سال اول زندگی کودک اذعان کرد: این سه سال در زندگی کودک بسیار مهم است چرا که سلول های مغزی در طی این مدت به تکامل می رسند و اگر به هر علتی غفلت صورت پذیرد تاثیر مستقیم آن در کودک مشاهده می شود.

وی عنوان کرد: باید مادران را ترغیب کنیم تا زایمان طبیعی داشته باشند و در مواردی که زایمان طبیعی برای نوزاد و مادر خطرناک باشد عمل سزارین انجام شود.

اسلامی ادامه داد: تلاش می شود تنوع زایمان های طبیعی مانند زایمان بدون درد و زایمان درآب افزایش داده شود تا مادران حق انتخاب داشته باشند.

یاد آوری می شود در این کارگاه تخصصی مدیران گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس و کارشناسان مسوول جمعیت و تنظیم خانواده از 19 دانشگاه علوم پزشکی کشور در تاریخ های 21 و 22 خرداد ماه در مشهد حضور دارند ./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.