به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس شاکری افزود: این قطار کانتینری با هدف اتصال کشورهای آسیای میانه به کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا راه اندازی شد که آلماتی پایتخت سابق قزاقستان از راه ازبکستان و ترکمنستان به ایران و به کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا متصل شده است .
وی تصریح کرد: کالاهای ترانزیتی وسایل خانگی و صنعتی ، مواد شیمیایی ، مواد غذایی و انواع ماشین آلات بود که از بندر عباس به ازبکستان ، افغانستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان ، قرقیزستان و قزاقستان ترانزیت شد .
مدیر کل راه آهن هرمزگان گفت: طول مسیر بندرعباس– آلماتی 3 هزار و 756 کیلومتر و زمان سیر قطار 150 ساعت (6 و نیم روز) است که هزار و 616 کیلومتر آن در ایران و بقیه در ترکمنستان ، ازبکستان و قزاقستان قرار دارد .
شاکری افزود: از کشورهای آسیای میانه بیش از 438 هزار و 170 تن کالا به با هدف ترانزیت به کشورهای حاشیه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا وارد بندر عباس شد .
وی تصریح کرد: پنبه ، زغال سنگ ، کود ، شمش آلومینیوم ،مازوت و روغن های صنعتی از جمله کالاهای ترانزیتی از آسیای میانه است.
شاکری پیش بینی کرد با راه اندازی دیگر خطوط ترانزیتی کشور میزان ترانزیت کالا ازطریق راه آهن از یک و نیم میلیون تن به 7میلیون تن در سال افزایش یابد.
اکنون طرح احداث راه آهن ایران – تاجیکستان – ازبکستان – چین هم در دست مطالعه است ./س