سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منابع غربی:

گروه 1+5 قصد دارد در مسکو بسته بغداد را تکرار کند

دیپلمات های ناشناس اروپایی بالاخره اذعان کردند مقصود از نامه ای که هلگا اشمید به علی باقری نوشته این است که 1+5 قصد ندارد پیشنهادهایی را که در بغداد ارائه کرد، بهبود ببخشد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایران هسته ای، یک دیپلمات بلند پایه اروپایی که البته نامی از وی برده نشده، روز جمعه 19 خرداد 1391 (8 ژوئن 2012) به جرج جان خبرنگار آسوشیتدپرس در وین گفته است: هیچ لزومی برای برگزاری مذاکرات مقدماتی معاونان قبل از مسکو وجود ندارد چرا که 6 قدرت به پیشنهاد صریح خود که در نشست بغداد مطرح شد، متعهد هستند.

اشاره این دیپلمات به نامه ای است که اشمید به علی باقری نوشت و در آن بر خلاف توافق بغداد، تلویحا اعلام کرد برای برگزاری نشست معاونین قبل از مسکو آماده نیست.

هدف از نشست معاونان پیش از مذاکرات مسکو تدوین دستور کار این نشست بوده است.

اما ظاهرا 1+5 ضرورتی به این کار نمی بیند چرا که قصد دارد در مسکو همان حرفی را که در بغداد زد، تکرار کند به این معنا که اصرار کند تنها دستور کار مذاکرات غنی سازی 20 درصد ایران است.

این در حالی که به نظر می رسد تکرار تجربه بغداد در مسکو قطعا منجر به شکست مذاکرات خواهد شد.

در بغداد هم تا زمانی که 1+5 نپذیرفت که هم زمان با موضوع 20 درصد، موضوع حق غنی سازی ایران را در بیانیه خود بگنجاند، دورنمای مذاکرات شکست خوره به نظر می رسید.

مذاکرات بغداد صرفا زمانی به توفیق نسبی رسید و درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات توافق شد که اشتون شب جمعه 5 خرداد پذیرفت که علاوه بر دیدگاه 1+5، دیدگاه ایران را هم در بیانیه پایانی خود بگنجاند.

علاوه بر این، رویکرد فعلی 1+5 نشان می دهد که این گروه قصد به روز کردن پیشنهادهای خود در مسکو را هم ندارد.

پیشنهادهایی که این گروه به عنوان ما به ازای غنی سازی 20 درصد در بغداد مطرح کرد، به شدت نامتناسب، به روز نشده و غیر ابتکاری بوده است.

دیپلمات ها می گویند با این رویکرد دورنمای مذاکرات مسکو در ابهام است./پ2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.