سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان/

پنبه تثبیت کننده تولید گندم در گلستان

افزایش 700 گرمی تولید گندم در صورت تناوب با پنبه

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت : در الگوی کشت استان 70 تا 80 هزار هکتار پنبه باید در تناوب با گندم کاشته شود در حالیکه سطح فعلی کشت شده در استان بسیار کمتر از این میزان است.

اسفندیاری پور افزود : پنبه به دلیل داشتن ریشه ها عمیق ، کربن را به به لایه های زیرین خاک منتقل و سبب حاصلخیزی خاک می شود.

وی تصریح کرد : کاهش جمعیت آفات و متعاقب آن پایین آمدن استفاده از کود و سموم شییمیایی از دیگر مزایای افزایش سطح زیرکشت پنبه در استان گلستان است.

وی تصریح کرد : در صورت تناوب قرار گرفتن گندم با پنبه ، تولید گندم در هر هکتار 500 تا 700 گرم بیشتر می شود.

وی با بیان این که کشت پنبه در گلستان نیازمند حمایت های ویژه و ملی است افزود: در شرایط طبیعی پنبه به هیچ عنوان توان رقابت با محصولاتی مانند گندم و سویا را ندارد و باید برای جلوگیری از نوسانات تولید و دستیابی به تولید پایدار در سیاست گذاری های ملی از پنبه حمایت ویژه شود.

به گفته وی، علت اصلی كاهش سطح كشت و تولید پنبه، عدم صرفه اقتصادی برای كشاورز در مقایسه با كشت گندم ـ سویا، گندم ـ برنج و گندم ـ ذرت است، چرا كه با كشت پنبه در سال فقط یك محصول می توان كشت كرد و علاوه بر آن كشت پنبه یك محصول پرهزینه و پرآفت است و نیاز به مراقبت های ویژه دارد، اما با كشت محصولات فوق، كشاورز در سال دو بار برداشت می كند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی استان گلستان تاكید كرد: توسعه سطح زیر كشت پنبه یكی از موضوعات مهم و تاثیرگذار بر میزان و كیفیت گندم و ثبات و پایداری تولید این محصول است.

اسماعیل اسفندیاری پور افزود : سال 1355 كه اوج كشت پنبه در این منطقه بود سطح زیر كشت پنبه 188 هزار و در سال 1374 این رقم به 134 هزار هكتار رسید و در نهایت در سال 90 به 17 هزار و 500 هكتار كاهش یافت./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.