سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رانش زمين؛

آزاد راه تهران ـ شمال را به عقب راند

با رانش زمین اتمام این پروژه آزاد راه تهران ـ شمال با تاخير مواجه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، علی نیکزاد در حاشیه جشنواره روابط عمومی‌های وزارت راه و شهرسازی با اعلام اينکه قطعه چهار آزاد راه تهران ـ شمال شهریور امسال به اتمام می‌رسد گفت : قول داده بودیم قطعه 4 این آزادراه سال گذشته افتتاح شود اما با رانش زمین اتمام این پروژه با تاخير مواجه شد.

وی ادامه داد: عید سعید فطر مردم می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.

وي با بيان اينکه چینی‌ها به عنوان پیمانکار بنياد مستضعفان در قطعه يک آزاد راه تهران ـ شمال فعال هستند، افزود : قطعه یک از تهران تا شهرستانک به طول 32 کیلومتر، حدود 60 کیلومتر مسیر را کوتاه‌تر می‌کند .

وي ادامه داد : نظر به تعدد تونل در قطعه يک ، چینی‌ها ابتدا تونل ها را ساخته و سپس لاینینگ را اجرا کرده‌اند.

وي با بيان اينکه ما از ابتدا قول افتتاح قطعات یک و 4 را در دولت دهم داده بودیم اظهار داشت : قبل از دولت احمدی‌نژاد توافق ساخت هر 4 قطعه آزادراه توسط بنیاد منعقد شده است و این در حالی است که تاکنون در قطعات 2 و 3 عملیات اجرایی انجام نشده است.

نیکزاد با بيان اينکه در قطعات 2 و 3 قرار بر اين بود که کنسرسیوم خصوصی وارد شود که این امر تا به امروز اجرایی نشده است گفت : هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم تا بخش خصوصی برای قطعات 2 و 3 وارد عرصه شود.

وي ادامه داد : ما پیشنهاد داده‌ایم قطعه یک و 4 به اتمام برسد و قطعات 2 و 3 به بخش خصوصی دارای توان فنی و سرمایه‌گذار قوی واگذار شود.

وی در رابطه با ادعاي بنياد مبني بر شراکت در آزادراه است و اينکه از پروژه کنار نخواهد رفت ، گفت: بنیاد اگر می‌تواند وارد عرصه در این قطعه شود.

وزير راه و شهرسازي اضهار داشت :وقتی کسی کار نمی‌کند و نمره عملیات اجرایی‌اش صفر است مدعی شدن این شخص در افکار عمومی تامل برانگیز است.

وي افزود : در حالي که دوران مشارکت بنیاد تمام شده است و قطعات 2 و 3 کماکان دست نخورده باقی مانده‌اند بهتر است این دو قطعه به جامعه فنی ـ مهندسی دیگر کشور سپرده شود.

وی خاطر نشان کرد : آزادراه خرم‌آباد ـ پل زال نیز سختی کار آزادراه تهران شمال را داشت اما به سرعت اجرا شد و در صورتي که بنیاد مدعی اجرای قطعات 2 و 3 است باید تعهد بدهد و آن 2 قطعه را بسازد.

وي ادامه داد : وزارت راه که جلوی فعالیت بنیاد را نگرفته است اگر می‌خواست این آزادراه را بسازد طی 20 سال اخیر می‌ساخت .

وي با بيان اينکه برای وزارت راه فرقی نمی‌کند که قطعات 2 و 3 را چه کسی بسازد گفت : هر کس در آزادراهی سرمایه‌گذاری کند تا اصل و سود خود را نگیرد صاحب آن آزادراه است و وقتی به اصل و سود پول خود رسید آزادراه به دولت برمی‌گردد.

وي ادامه داد :در ساخت آزادراه‌ها 50 درصد دولت و 50 درصد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند که پس از اتمام پروژه سهم 50 درصدی بخش خصوصی شامل اصل سرمایه و سود در مدت زمان معین از طریق اخذ عوارضی مستهلک مي شود.

وي با بيان اينکه در قطعه 4 وزارت راه 82 میلیارد تومان تزریق کرد بنابراین مشکل آورده ندارد گفت : شریک ما در این پروژه پیمانکار آزادراه است و سه شرکت بنیاد در این آزادراه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بنیاد نمی‌تواند قطعات 2 و 3 را بسازد و یا مدعی است وزارت راه شریک خوبی نیست و پول نمی‌دهد چرا از مشارکت کناره‌گیری نمی‌کند.

نیکزاد با بيان اينکه بنیاد مستضعفان مدعی ساخت قطعات 2 و 3 در طي سه و چهار سال است گفت : تا ببینیم کی می‌توانند این دو قطعه را به اتمام برسانند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.