مهندس'محمد رضا رضایی'در گفت و گو با
خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،با اشاره به اهمیت موضوع مهم ایمنی پروازهای فرودگاه بین المللی آبادان افزود:عمده ترین مزایای سیستم كمك ناوبری DME / DVOR حداقل تاثیر پذیری از موانع طبیعی ومصنوعی اطراف می باشد.
وی نصب و راه اندازی سیستم كمك ناوبری DME / DVOR فرودگاه بین المللی آبادان به عنوان یك موفقیت مهم ارزیابی كرد و افزود:عملیات نصب و راه اندازی این سیستم توسط كارشناسان اداره كل ارتباطات و ناوبری شركت فرودگاه های كشورانجام شده است.
رضایی گفت: پروژه نصب و راه اندازی سیستم DME/ D.VOR ، فرودگاه بین المللی آبادان به صورت مشاركتی توسط سازمان منطقه آزاد اروند و شركت فرودگاه های كشور با اعتباری افزون بر 15 میلیارد ریال انجام شده است .
رضایی ضمن تشكر ازمشاركت وهمكاری ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ،معاونان و مجموعه سازمان منطقه آزاد اروند، معاونت عملیات هوانوردی و اداره كل ارتباطات و ناوبری شركت فرودگاه های كشور و كلیه كاركنان فرودگاه آبادان افزود: كلنگ زنی این پروژه در دی ماه 90 توسط مدیرعامل وقت شركت فرودگاه های كشور و معاونت استاندار و فرماندار ویژه شهرستان آبادان انجام شد كه با همت و تلاش كلیه عوامل در خردادماه 91 به مرحله بهره برداری رسیده است.
لازم به ذكراست در ابتدا سایت ناوبری DME /VOR در منطقه ای خارج از محدوده فنس فرودگاه و دور از موانع مصنوعی و طبیعی واقع بود كه بعد از شروع فعالیت سازمان منطقه آزاد اروند و قرارگرفتن مجموعه این اراضی در محدوده ی آن سازمان و برنامه های طرح توسعه ای این سازمان ،روند رو به رشد ساخت و ساز در منطقه دیری فارم ( ناحیه اداری، تجاری و گردشگری ) افزایش پیدا كرد.
این روند رو به رشد سبب بروز اختلال در سیستم ناوبری فرودگاه شد كه تداوم این توسعه ،ممكن بود ایمنی و سلامت پروازها را در مخاطره قرار دهد لذا استفاده از سیستم كمك ناوبری DME / DVOR در محدوده فرودگاه پیشنهاد داده شده است. /س