سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهل هزار تخت بیمارستانی در حال طراحی شدن است

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس مطالبی را در خصوص ساخت تخت های بیمارستانی، کمبود نیرو برای طرح پزشک خانواده و مشکلات بیمه ای در ایران عنوان کرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر مرضیه وحید دستجردی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون 35 هزار تخت بیمارستانی در کشور در حال ساخت است که وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی مسئولیت ساخت نیمی از این تخت ها را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه بیش از چهل هزار تخت بیمارستانی نیز در حال مطالعه و طراحی شدن هستند، افزود: امیدواریم با به بهره برداری رسیدن این 77 هزار تخت بیمارستانی به صدر خدمات درمانی خود رسیده و مشکلات کمبود تخت و تخت های فرسوده بیمارستانی را مرتفع سازیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: با کمک وزارت راه و شهرسازی شاید بتوانیم امسال بیش از 13 هزار تخت بیمارستانی را بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت از سال گذشته تا کنون بیش از دو هزار خانه بهداشت را در سراسر کشور ساخته، اظهار داشت: در هفته دولت تکمیل خانه های بهداشت روستایی را جشن خواهیم گرفت.

1150 میلیارد از بودجه مصوب مجلس، به وزارت بهداشت داده نشده است

وحید دستجردی در ادامه گفت: از 3150 میلیارد تومانی که مجلس شورای اسلامی سال گذشته برای وزارت بهداشت و کاهش هزینه های درمان از جیب مردم تدوین و ابلاغ کرد، ما فقط دو هزار میلیارد تومان آن را در تاریخ 29 اسنفد ماه سال نود دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه این مبلغ در راستای رسیدن به عدالت در سلامت هم اکنون در حال استفاده در دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، گفت: هنوز 1150 میلیارد از مصوبه مجلس به وزارت بهداشت داده نشده و ما امیدوار هستیم که این مبلغ به وزارت بهداشت برگردد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طرح توسعه آمایش سرزمینی آموزش علوم پزشکی در کشور مد نظر قرار داده شده، افزود: سال گذشته 1445 پزشک متخصص و همه دکتراهای حرفه ای به مناطق محروم ارسال شدند که میزان اعزام پزشکان نسبت به سال 84 بیش از هشتاد درصد افزایش داشته است.

کمبود ده هزار پزشک عمومی برای اجرای طرح پزشک خانواده

وحید دستجردی در خصوص زیرساخت های اجرای طرح پزشک خانواده گفت: هم اکنون دوهزار پزشک عمومی در سراسر کشور دارای مطب هستند که قصد داریم در نسخه 0.2 پزشک خانواده از همه این پزشکان در شهرها استفاده کنیم ولی با این وجود ما با کمبود ده هزار پزشک عمومی برای اجرای این طرح روبرو هستیم.

وی افزود: ما در مرحله اول اجرای طرح پزشک خانواده به حداقل سی هزار نفر نیروی پزشک عمومی نیاز داریم که تلاش داریم با افزایش ظرفیت دانشگاه های علوم پزشکی میزان نیروی مورد نیاز خود را تربیت کرده و این طرح را به طور کامل در سراسر کشور پیاده کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: 45 درصد علل مرگ در کشور بیماری های قلبی – عروقی، 18.7 درصد حوادث و 12 درصد سرطان ها هستند.

وی ادامه داد: در دنیا 18 درصد هزینه های سلامت را مردم، 34 درصد را دولت، 25 درصد را بیمه های اجتماعی و 19 درصد را بیمه های خصوصی پرداخت می کنند و این در حالیست که در ایران مردم به تنهایی بیش از 54 درصد هزینه های درمان را بر عهده دارند.

وحید دستجردی با بیان اینکه هزینه های سلامت در ایران رو به افزایش است، اظهار داشت:  18.6 درصد هزینه های درمان در ایران توسط دولت، 20 درصد توسط منابع دولتی و 7.3 درصد توسط بیمه های خصوصی صورت می گیرد و بیش از شصت تا هفتاد درصد هزینه های سلامت را خود مردم پرداخت می کنند.

وی یادآور شد: ایران بعد از پاکستان دومین کشوری است که بیشترین هزینه های سلامت را در آن مردم بر عهده دارند و بیش از 16 درصد جمعیت کشور تحت پوشش هیچ بیمه پایه ای قرار ندارند. /ع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.