سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا شهاب سنگ ها با پدیده نورانی رابطه داشتند؟

برخورد شهاب سنگ ها با جو زمین می تواند باعث تولید نور در آسمان شود.

به گزارش خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران؛ در دو روز گذشته خبرهای زیادی در خصوص رویت یک شیء نورانی در آسمان ایران و کشورهای منطقه منتشر شد که اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان را نیز به دنبال داشت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که یک شیء نورانی حدود ساعت 22:16 دقیقه شب پنج شنبه 18 خرداد ماه در آسمان ایران بعد از چرخیدن به دور خود منفجر شد و ابری به شکل دهانه شیپور با وسعت حداقل چندصد متر را در سمت راست خود ایجاد کرد.

فرضیه های مختلفی مانند حملات جاسوسی و نظامی، گازهای رنگی و آزمایشات موشکی به عنوان منشاء اصلی این پدیده عنوان شدند اما هیچ یک از این موارد تاکنون به طور قطعی اثبات نشده اند.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه برخورد شهاب سنگ ها با جو کره زمین می تواند باعث ایجاد ردهای نورانی در آسمان شود، گفت: در این مورد خاص قطعاً برخورد شهاب سنگ ها علت تولید نور در آسمان نبوده چرا که نور حاصل از این پدیده با تصاویر و فیلم های ارسال شده از شیء نورانی ای که پنج شنبه گذشته رویت شد، کاملاً متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خروجی بخش نورانی این شیء به صورت شیپوری بوده، احتمال نجومی بودن پدیده تلویحاً رد می شود.

عتیقی تصریح کرد: این مطلب که شیء نورانی در آسمان بیشتر استان های کشور مانند گیلان، زنجان و البرز به صورت همزمان مشاهده شده، گویای آنست که این اتفاق به صورت منطقه ای نبوده و در لایه های بالاتر جوی رخ داده است.

دبیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به اینکه تبیین فرضیه عبور موشک از آسمان یا آزمایش موشک بالستیک قاره پیمای روسیه برای این پدیده محتمل تر است، افزود: موشک ها برای طی مسافت های طولانی و داشتن سرعت بیشتر و مصرف سوخت کمتر به لایه های بالای جوی ارسال می شوند که این امر دسترسی به آنها را غیر ممکن می سازد و فقط در محلی که قصد فرود آمدن دارند، ارتفاع خود را کم می کنند.

وی اظهار داشت: موشک های بالستیک طبقات سوختی مختلفی دارند که در بخش های مختلف جو از بدنه اصلی جدا شده و سوخت های اضافه تخلیه می شوند.

عتیقی با بیان اینکه جدا شدن طبقات سوختی از موشک ها امری عادی است که در گذشته در ایران نیز اتفاق افتاده، گفت: بنا بر فرضیه آزمایش موشکی می توان پدیده را به این صورت بیان کرد که یکی از طبقات موشک در حال جدا شدن از منبع اصلی بوده و وضعیت نور شیپوری و چرخش های مکرر شیء به دور خود را ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: اظهار نظر عجولانه در خصوص علت این پدیده منطقی نیست و سازمان ها و ارگان های مربوط باید بررسی های بیشتری را برای روشن شدن ماجرا انجام دهند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.