سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون علمی فناوری رئیس جمهور:

300 داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد

بیش از 125 دارو در فهرست بیمه قرار دارد و 70 دارو نیز به تصویب هیات وزیره رسیده تا در لیست بیمه قرار بگیرد و 70 دارو نیز در حال بررسی هستند که جمعا حدود 300 داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر نسرین سلطان خواه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فراورده های طبیعی و طب سنتی ایران گفت: اگر مرور کوتاهی در سی سال گذشته داشته باشیم و دهه هفتاد را دهه توسعه آموزش عالی و تقویت نیروی انسانی بدانیم لزوما دهه 90 علاوه بر استمرار فعالیت دهه شروع بکار گیری از دستاوردهای تحقیق و پژوهشی باشد.
دهه ای که تلاش کنیم چرخه نوآوری را تکمیل و شاهد این باشیم که حاصل سرمایه گذاری های گذشته به بار بنشیند و منجر به پایه گذاری اقتصاد دانش بنیان در کشور باشد.

وی افزود: ویژگی حوزه فناوری ها این است که چند دستگاهی و چند رشته ای است مانند داروهای گیاهی و طب سنتی که طیف وسیعی را از کشاورزان تا پزشکان و محققان را در برگرفته است به همین دلیل معاونت علمی برای این که بتواند هماهنگی بین فعالان این عرصه را برقرار کند ستادهای راهبردی را راه اندازی کرده است، مانند ستاد توسعه ی گیاهان و طب سنتی که راه اندازی شده است.

وی افزود: باور ما این است که سرمایه اصلی دست مردم بوده و هنر ما این است که خوب سرمایه گذاری  کنیم که از توان مردم به نحو مطلوب استفاده شود، در این بخش ستاد گیاهان دارویی تلاش های بسیاری انجام داده است، کشور ما از نظر پوشش های گیاهی متنوع بوده و در کشورمان سرمایه های غنی از جهت گیاهان دارویی وجود دارد.

 سلطان خواه تصریح کرد: امروزه دنیا از داروهای شیمیایی به سمت گیاهان دارویی می رود. کشورهايي در این جهت پیشرو هستند که آنها محل رویش این گیاهان باشند.

وی ادامه داد: اقدامات خوبی در طی این سالها در کشورمان انجام شده است قبل از سال 85 دارویی  که در لیست بیمه باشد نداشتیم ولی طی سالهای اخیر بیش از 125 دارو در فهرست بیمه قرار دارد و 70 دارو نیز مصوبه هئیت وزیر راه گرفته تا در لیست بیمه قرار گیرد و 70 دارو نیز در حال بررسی هستند که جمعا حدود سیصد داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

*اطلس دارویی 17 استان کشور تهیه شده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوب راه اندازی شرکتهای خصوصی و دانش بنیان طی این چند سال راه اندازی شده است، هم اکنون 167 شرکت دانش بنیان ایجاد شده است.
ستاد توسعه ی گیاهان دارویی نزدیک به 7 میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده شده بود که طی این سه سال این ستاد از 60 شرکت دانش بنیان با مبلغ 6 میلیارد تومان به صورت حمایت تسهیلات وام حمایت کرده است.تمام این شرکت ها در پرداخت اقساط وام خود به موقع عمل کرده اند که یک دلیل عمده ی آن این است که در کشورمان استقبال خوبی در این زمینه از طرف مردم وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است، تهیه اطلس های گیاهان دارویی یکی از این اقدامات است که در 17 استان کشور اطلس دارویی آنها تهیه شده است براساس این اطلس زمین هایی که محل رویش طبیعی این گیاهان دارویی است بیشتر مورد بهره برداری و استفاده قرار می گیرند ./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.