سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فيلمسازان و مديران فرهنگي از فيلم كوتاه مي گويند:

جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، مستقل ترين و با قدمت ترين جشنواره حوزه فيلم كوتاه است

با نزديك شدن به برگزاري اين جشنواره ، فيلمسازان، مديران فرهنگي، منتقدان، نظرات و ايده هاي گوناگوني در اين خصوص ارائه مي نمايند كه همه آنها نشان از اهميت "فيلم كوتاه" نزد اين افراد دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبري جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، با نزديك شدن به برگزاري اين جشنواره ، فيلمسازان، مديران فرهنگي، منتقدان، اساتيد دانشگاهها  و... نظرات و ايده هاي گوناگوني در اين خصوص ارائه مي نمايند كه همه آنها نشان از اهميت "فيلم كوتاه" نزد اين افراد دارد.
بهرام عظيمي، سعيد رجبي فروتن و حسن نقاشي به عنوان انيماتور، مديرفرهنگي و مدرس و همچنين فيلمساز عرصه فيلم كوتاه در اين مورد اظهار نظر كرده اند:

* خالق سياساكتي: جشنواره دليل علاقه مندي مردم به فيلم كوتاه شده است
«بهرام عظيمي»: خوشبختانه در دو سال اخير برگزاري جشنواره فيلم كوتاه، اتفاقات مثبت و مثمرثمري افتاده كه فيلم كوتاه كشور با سرعت خوبي به سمت پيشرفت مي رود و مردم هم در اين راستا، به فيلم كوتاه و تماشاي آن روي آوردند و علاقه مند شدند.
«بهرام عظيمي» فيلمساز و انيماتور سينما كه با انيميشن «ماسوله» در جشنواره بيست و هشتم حاضر بود در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره بين‌المللي فيلم كوتاه تهران، با اشاره به جايگاه خوب جشنواره فيلم كوتاه در بين فيلمسازان، بيان كرد: جشنواره فيلم كوتاه تهران در حقيقت مهم ترين جشنواره سينمايي كشور است كه بعد از جشنواره فيلم فجر، برگزار مي شود و چون مختص به فيلم كوتاه است و قدمت زيادي به لحاظ دوره هاي برگزاري دارد و به معناي واقعي، مفهوم جشنواره بين المللي را در بر دارد، تا جايي كه ديده ام تمام فيلمسازان اين عرصه، دوست دارند كه آثارشان را در اين جشنواره شركت دهند، بنابراين جايگاه خوبي بين فيلمسازان دارد كه اين موضوع اتفاق خوبي براي فيلم كوتاه محسوب مي شود.

* كارگردان "مهرا": جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، مستقل ترين و با قدمت ترين جشنواره حوزه فيلم كوتاه است
فيلمساز برگزيده بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران گفت:‌ جشنواره فيلم فجر در حد و اندازه فيلم كوتاه نبود، فيلم كوتاه در حال حاضر براي خودش حرفي براي گفتن دارد و داراي اصالت و ريشه شده است.
حسن نقاشي سازنده فيلم مستند "وايو" و برنده " بهترين فيلمنامه فيلم بخش چشم انداز سرزمين زيباي ما  اظهار داشت:‌ بنده به عنوان فيلمساز ادعا مي كنم كه بچه سينماي جوان هستم. دوراني كه فيلمسازي را آغاز كردم از انجمن سينماي جوانان ايران بوده و داشته هاي عملي خود را از آنجا دارم.
واقعيت اين است كه انجمن كاركردهاي خود را از آغاز فعاليت حفظ كرده است.در طول چند دهه افرادي كه به جايي رسيدند و سينماي داراي سبك دارند از دفاتر انجمن بيرون آمدند و سينما را نمي توان بدون سينماي جوان نگاه كنيم. انجمن سينماي جوان وظيفه دانشگاه را در آموزش هاي عملي انجام داده و مي دهد .
حسن نقاشي كه در جشنواره بيست و هشتم با مستند "مهرا" شركت داشت، به مشكل چند ساله عدم نمايش فيلم كوتاه اشاره كرد و گفت: اين مشكل چندساله فيلم كوتاه است كه حل نشده است.حقيقت اين است كه تا مسولين چند ارگان با كمك يكديگر ستاد نمايش فيلم كوتاه تشكيل ندهند و برنامه ريزي اساسي نكنند و سينماي مستقل در پايتخت به فيلم كوتاه اختصاص نيابد اين مشكل همچنان ادامه خواهد داشت.

* رجبي فروتن: بايد مرزي را براي تفكيك سينما و فيلم كوتاه قائل شويم
مدير كل اداره همكاريهاي سمعي و بصري و شبكه نمايش خانگي وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامي گفت: اگر جشنواره‌هاي فيلم كوتاه به اندازه جشنواره‌هاي سينمايي برد ندارد، ناشي از روابط و مناسبات اقتصادي حاكم بر آن است كه در عرصه فيلم كوتاه و مستند به آن اندازه، شاهد رونق اقتصادي براي دادوستد و فروش فيلم‌هاي كوتاه نيستيم و به نظر مي‌آيد بايد مرزي را براي تفكيك اين دو رسانه قائل شويم.
سعيد رجبي فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبري فيلم كوتاه درباره ارزيابي جايگاه فيلم كوتاه در سينماي ايران گفت: فيلم كوتاه را نقطه شروع و عزيمتي براي سينماگراني مي‌دانم كه جوهره خلاقيت و ترجمان تصويري را خداوند در وجودشان به وديعه گذاشته است. به اعتقاد من، فيلم كوتاه به معني واقعي كلمه مي‌تواند در ذهن بسياري از مخاطبان و بينندگان، تصويري روشن و واقع‌بينانه را از سينما به نمايش بگذارد و پل ارتباطي بين فيلم‌ساز، سينماگر و همه علاقه‌منداني كه دل در گروي سينما و جذابيت‌ها و ظرفيت‌هاي رسانه‌اي آن دارند، باشد.
رجبي‌فروتن به استقبال پرشورازجشنواره فيلم كوتاه اشاره كرد و افزود: به نظر من استقبال پر شوري كه از فيلم كوتاه تهران هر سال صورت مي‌گيرد و شاهد و ناظر خيل جمعيت در سالن‌هاي مختلف جشنواره هستيم و همچنين در سال گذشته هم شاهد نمايش فيلم‌هاي كوتاه اعم از داستاني و مستند در يكي از سينماهاي تهران بوديم، به مرور و با مداومت سياست‌هايي كه دوستان‌مان در انجمن سينماي جوان اتخاذ كردند، بتوانيم جايگاه بايسته و شايسته‌اي را براي فيلم كوتاه احراز كنيم.
بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران توسط "انجمن سينماي جوانان ايران" از 10 الي 16 مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان تا 10 تير ماه فرصت دارند تا از طريق سايت انجمن به نشاني www.iycs.ir و يا www.cinemajavanan.irنسبت به ثبت نام اقدام نمايند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.