سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كرمان/

صنایع دستی ایران جانی دوباره گرفت

فرماندار کوهبنان گفت: با عنایت ویژه دولت خدمتگزار و تخصیص وام‌های اشتغالزایی کم‌بهره، صنایع‌دستی در کشور جانی دوباره گرفت.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ، منصور متقی امروز در کوهبنان با اشاره روز جهانی صنایع‌دستی اظهار داشت: با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی صنایع‌دستی باید به عنوان حرفه و شغل ایرانی و تولید کاملا داخلی مورد توجه بیشتر مسئولان مربوطه قرار گیرد.

وی افزود: صنایع‌دستی به آن گروه از صنایعی گفته می‌شود که مهارت، ذوق و بینش آدمی در آن نقش به سزایی دارد و صنایع‌دستی در مجموع بازتاب تاریخ تمدن، ذوق و هنر هر ملت و قوم بوده و نقش موثری در انتشار و ترویج فرهنگ مناطق مختلف دارد.

فرماندار کوهبنان خواستار توجه بیشتر به صنایع‌دستی شد و بیان داشت: در حال حاضر در این شهرستان شاهد به فراموشی سپردن بسیاری از رشته‌های صنایع‌دستی همچون قالیبافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، تولید سرمه، صنعت فلزی، آهنگری و ... هستیم.

متقی خاطرنشان کرد: طبیعی است با پیشرفت جوامع نیازها تغییر می‌کند و ابزار و وسایل زندگی انسان‌ها نیز عوض می‌شود و شاید دیگر ضرورتی برای استفاده آن صنایع در زندگی مدرن امروز احساس نشود، اما این دلیلی برای حذف این میراث ارزشمند فرهنگی نیست.

وی اذعان داشت: باید اکنون با توجه به نیاز روز بازاریابی صحیح عرضه صنایع‌دستی به شکل نوین از قبیل تولید صنایع‌دستی برای استفاده در دکوراسیون‌ها و تزئینات ساختمان‌ها آن را دوباره احیا کرد و با ایجاد رشته‌های طراحی نوین این صنعت در دانشگاه‌ها حمایت از تولیدکنندگان و معرفی این فرهنگ و صنعت به جهان در تداوم آن تلاش کرد.

متقی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته عده‌ای سودجو و بازاریاب با شناسایی ذائقه مردم اجناس بی‌کیفیت چینی را در بازار داخلی عرضه می‌کنند به گونه‌ای که دیگر تولیدکنندگان صنایع‌دستی داخلی جایگاهی برای عرضه محصولات خود نیافتند و طبیعی است هر جا که تقاضا کم باشد، تولید نیز با رکود روبه‌رو می‌شود.

فرماندار کوهبنان گفت: با عنایت ویژه دولت خدمتگزار و تخصیص وام‌های اشتغالزایی کم‌بهره، فراهم کردن بستر مناسب برای صادرات، صنایع دستی در کشور جانی دوباره گرفته و بسیاری از تولید کنندگان صنایع دستی رغبت ادامه فعالیت پیدا کردند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان کوهبنان شاهد احیا و فعالیت این صنعت هستیم و امید می‌رود با حمایت بیشتر روزی فرا برسد که تولیدکنندگان صنایع‌دستی ایران بتوانند بازار جهان را در دست بگیرند./ج1

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.